Eagle S var "fullproppad" med spionutrustning, påstod Aftonbladet. Idag tyder det mesta på alltsammans var bluff. |
Washington Post rapporterade på söndagen att uppgifterna om ryskt sabotage av kablar i Östersjön inte stämmer. Sannolikt var kabelbrotten resultat av sjöolyckor snarare än ryskt sabotage, enligt flera amerikanska och europeiska underrättelsetjänstemän.
Beslutet återspeglar en
framväxande konsensus bland amerikanska och europeiska säkerhetstjänster, heter det.
Massmedia och skamlösa politiker var snabbtute med att anklaga Ryssland för sabotage och dra långtgfående slutsatser om ryskt "hybridkrig" i Östersjön. Det gäller inte minst Sveriges statsminister Ulf Kristerson.
De ogrundade påståendena föranledde ökade
säkerhetsåtgärder inklusive ett tillkännagivande förra veckan att Nato skulle starta
nya patrull- och övervakningsoperationer i Östersjön.
Men hittills, sa tjänstemän,
har utredningar som involverar USA och ett halvdussin europeiska
säkerhetstjänster inte visat på några tecken på att kommersiella fartyg som
misstänks ha släpat ankare över havsbottensystem skulle ha gjort det avsiktligt eller på order av Moskva.
Istället sa amerikanska och europeiska tjänstemän att de bevis som hittills samlats – inklusive avlyssnad kommunikation och andra hemligstämplade underrättelser – pekar på olyckor orsakade av oerfarna besättningar som tjänstgör ombord på dåligt underhållna fartyg.
Amerikanska tjänstemän
citerade "tydliga förklaringar" som har kommit fram i varje fall som
tyder på att skadan var oavsiktlig, och att det saknas bevis
som tyder på rysk skuld . Tjänstemän vid två europeiska underrättelsetjänster
sa att de instämmer i amerikanska bedömningar.
Trots initiala misstankar om
att Ryssland var inblandat sa en europeisk tjänsteman att det finns
"motbevis" som tyder på annat. De amerikanska och europeiska
tjänstemännen avböjde att utveckla och talade på villkor av anonymitet, med
hänvisning till känsligheten i pågående utredningar.
Undersökningarna fokuserar på
tre incidenter under de senaste 18 månaderna där fartyg som reser till eller
från ryska hamnar misstänktes för att ha orsakat kabelbrott på ledningar som transporterar gas, elektricitet och internettrafik
till miljontals människor över hela norra Europa.
I det senaste fallet beslagtog
Finland en oljetanker som misstänks ha släpat sitt ankare över en
undervattensledning som förbinder Finland och Estland. Finska myndigheter sa
att fartyget, Eagle S, är en del av en "skuggflotta" av tankfartyg
som hjälper Moskva att sälja olja på globala marknader i strid med
internationella sanktioner.
Tidigare fall gällde ett
Hongkong-registrerat containerfartyg, Newnew Polar Bear, som spräckte en
naturgasledning i Finska viken i oktober 2023, och ett kinesiskt fartyg, Yi
Peng 3, som kapade två datakablar i svenska vatten i november förra året.
Samtidigt har europeiska säkerhetstjänstemän anklagat Ryssland för att använda ombud för att utföra hundratals mordbränder, störningar på järnvägar och mindre sabotageoperationer som syftar till att splittra i Europa och minska stödet till Ukraina.
Mot den bakgrunden bidrog skadorna på havsbottensystem till en europeisk känsla av att vara under belägring. Tysklands försvarsminister Boris Pistorius kallade ankarsläpningsincidenten i november för "sabotage" och sa att "ingen tror att dessa kablar av misstag klipptes av." Veckor senare sa Finlands president Alexander Stubb att en incident på juldagen "definitivt" var kopplad till Ryssland.
Pekka Toveri, som representerar Finland i Europaparlamentet och tidigare tjänstgjort som landets högsta militära underrättelsetjänsteman, sa att fallen på havsbotten är en del av "en typisk hybridoperation" från Moskva.
"Det viktigaste i alla hybridoperationer är förnekelse," sa Toveri. Dvs. själva avsaknaden av bevis tolkades av viss mindre nogräknade politiker som bevis.
Vid ett baltiskt toppmöte i Helsingfors den 14 januari tillkännagav Natos generalsekreterare Mark Rutte planer på nya patruller med fregatter, flygplan, ubåtssatelliter och en "liten flotta av marina drönare" utformad för att upptäcka undervattenssabotage .
När Nord Streams gasledningar mellan Ryssland och Tyskland utsattes för sprängattantat i september 2022 skyndade sig russofoba politiker och media att till en början anklaga Ryssland. Det var bara alltför fantastiskt - i synnerhet som både president Biden och Polens utrikesminister före respektive efter händelsen medgett att det var USA som låg bakom.
Herman Ljungberg, en advokat som representerar ägaren till Eagle S-tankern, erkände i en telefonintervju att fartyget fraktade rysk olja men förnekade att det bröt mot internationell lag eller att besättningen avsiktligt hade orsakat någon skada.
Europeiska säkerhetstjänstemän
sa att Finlands främsta underrättelsetjänst är överens med västerländska
motsvarigheter om att incidenten den 25 december verkar ha varit en olycka,.
Washington Posts artikel visar hur ihålig hela den svenska Nato-lobbyns propaganda är. Man lurade in oss i Nato med påståenden om att Ryssland skulle anfalla Sverige. När så inte skedde började man tala om "hybridkrig".
Detta krig väntar ännu på att materialiseras. Drönare med okänd avsändare (läs: rysk) svävade över våra kärnkraftverk och känsliga anläggningar. Inte i något fall kunde man få fram bevis för åtal mot någon.
Det skedde dramatiska gripanden, bl a med helikopterinsats, av affärsmän och en hög militär, som sades ha spionerat för Ryssland. Förundersöknigarna nedlagda.
Ryska överflygningar rapporteras, trots att det är den ryska sidan som har krävt transponderplikt över Östersjön, vilket Nato avslagit.
Finlands Stubb förklarade nyligen att gränsen till Ryssland fortsatt måste hållas stängd med hänvisning till "hotande" flyktingar. 26 000 ryska invandrare i Sverige berövas därmed möjligheten att besöka sina anhöriga.
De enda som verkligen behöver russofobin är de kriminella kretsar som i strid med gällande grundlag tagit in Sverige i Nato och sålt ut försvarstillgångar till USA (DCA-avtalet).
Stefan Lindgren
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.