Hamnen i Alexandria. |
Under rubriken "Folkmordets kollaboratörer, från Kairo till Berlin granskar Mohamad Hasan Sweidan i The Cradle hur en rad incidenter har satt fokus på två av Israels mest stensäkra allierade: Egypten och Tyskland. Vid sidan om USA, naturligtvis.
1973 inledde de egyptiska och syriska väpnade styrkorna en överraskningsattack mot Israel, som skulle bli känt som "oktoberkriget". I ett tal som hölls av den tidigare egyptiske presidenten Gamal Abdel Nasser till arabiska fackföreningsmedlemmar den 26 maj 1967 sa Abdel Nasser: "Kampen med Israel kommer att vara allmän, och vårt primära mål kommer att vara att förgöra Israel."
Mer än fem decennier
efter att Egypten inledde sitt krig och lovade att förstöra ockupationsstaten,
har det dykt upp rapporter om att Kairo nu ger ekonomiskt och logistiskt stöd
till Israel under kriget mot Libanon och Gaza.
Egyptiska hamnar betjänar Israel
Enligt
fartygsspårningswebbplatsen Marine Traffic och finansdataföretaget LSEG Data & Analytics lade
det tyska fartyget MS Kathrine till i Alexandrias hamn den 28 oktober. Öppen
källkod för sjöfartsdata och människorättsgrupper hävdar att fartyget enligt
uppgift bar fraktat explosivt material avsett för den israeliska militären och
lossades vid en egyptisk militär hamn efter att ha nekats att gå in i hamn av flera länder.
Webbplatsen för hamnen i Alexandria, som övervakar fartygsrörelser och sjöfart, rapporterar att Egyptian Maritime Consultative Office ( EMCO ), tog emot fartyget och lossade dess militära last.
Ytterligare information framkom om att varorna samma dag fraktades från hamnen i Alexandria till Israels medelhavshamn Ashdod.
Fartyget MS Katherine transporterade enligt uppgift åtta fraktcontainrar innehållande 150 000 kilo
RDX-sprängämnen för israelisk militärindustri, som är
ammunitionsproduktionsdelen av Elbit Systems, Israels största militära
tillverkare.
I september sa Portugals
utrikesminister Paulo Rangel att han fick information från fartygsägaren att hälften av lasten hade dubbla användningsområden och var avsedda för ett israeliskt vapenföretag.
Det intressanta är att
fartyget hade hindrats från att lägga till i Namibia, Slovenien, Malta och
Montenegro på grund av dessa länders oro för att Tel Aviv skulle använda det
explosiva materialet för att begå ytterligare massakrer mot civila.
Egypten gick sedan in
för att lösa MS Kathrines dilemma genom att erbjuda en plats för att docka och
lossa sin last. I en lång rapport publicerad på Amnesty
Internationals officiella hemsida, skriver människorättsgruppen:
"Den egyptiska
regeringen tillät det tyskflaggade fartyget 'MV Kathrin', som tros bära
sprängämnen på väg till Israel, att docka och lossa i hamnen i Alexandria trots
risken att denna frakt kan bidra till att krigsförbrytelser begås i
Gaza."
Det måste här noteras
att Alexandrias mottagande av fartyget kom efter ett uttalande
av Amnestys
Slovenienchef Natasha Bussell: ”Den dödliga lasten som tros ha varit ombord på
fartyget MV Kathrine får inte nå Israel, eftersom det finns en klar risk att en
sådan last skulle kunna bidra till krigsförbrytelser mot civila
palestinier."
En egyptisk militärtalesman förnekade i ett
uttalande uppgifterna, men trots förnekandet
finns det gott om bevis för att Alexandria tog emot fartyget.
Under Tel Avivs 13 månader av brutala
militära angrepp på Gaza har i själva verket fem egyptiska hamnar förvandlats till viktiga korsningsnav
för israelisk export och import .
Israeliska utrikeshandelsdata visar att under de första nio månaderna i år växte ockupationsstatens handel
med fem arabländer mest markant: Förenade Arabemiraten, Egypten, Jordanien,
Marocko och Bahrain. Enligt dessa siffror ökade värdet av Israels handel med
Bahrain tiofaldigt, Marocko med 53 procent, Egypten med 52 procent och Förenade
Arabemiraten med fyra procent.
Värdet på den totala israeliska handeln med de fem arabländerna steg
till 3,4 miljarder dollar, vilket speglar en tillväxt på 12 procent.
Medan Egyptens roll i
att hjälpa israelerna under krigstid bara håller på att klarna, har
Kairo hamnat under massiv kritik på arabiska sociala medier över en video
som visar passagen av det israeliska örlogsfartyget Sa'ar 5 i Suezkanalen. Fartyget hissar den egyptiska och israeliska flaggan samtidigt som den egyptiska flottan
ger skydd åt det israeliska militärfartyget.
Tysk vapenexport
Mellan
augusti och oktober gick den tyska regeringen med på att exportera 94 miljoner euro vapen
till Tel Aviv. Intressant nog exporterade Berlin endast 14 miljoner euro vapen
till Israel under de första åtta månaderna av 2024, vilket tyder på att den
enorma ökningen av vapenöverföringar till stor del är kopplad till Israels
militära upptrappning mot Libanon.
Bakgrunden är naturligtvis Berlins öppet trotsiga politiska, mediala och
diplomatiska stöd till Israel – trots Tel Avivs grova brott mot internationella
lagar och konventioner – och den granskning som världens högsta domstolar
gjort av Israels folkmord i Gaza. ockupation av palestinska områden. Idag är
Berlin inte längre bara ett parti som stödjer ockupationsstaten, utan har
blivit en partner för att säkerställa att Israel lyckas uppnå sina krigsmål.
Läs hela artikeln på engelska på webbadress https://thecradle.co/articles/genocides-collaborators-from-cairo-to-berlin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.