MG, kinesisk elbil som kan leasas för 3 195 kr/mån. Franska småbilstillverkare ogillar konkurrensen. |
EU-kommissionen har beslutat att införa "preliminära" tullar på de kinesiska bilarna med motiveringen att de utsätter Europa för osund konkurrens, då de subventioneras kraftigt av den kinesiska regeringen.
På grundval av EU:s egna "undersökningar" har olika tariffer för olika bilmärken fastställts och tarifferna sägs återsegla hur mycket respektive bilmärke subventioneras.
För BYD gäller 17,4 procent, för Volvoägaren Geely 20 procent och för SAIC 38,1 procent.
Till detta kommer den generella tull på 10 procent som Kinabilarna redan är belagda med.
Tyskland är motståndare till beslutet, eftersom tysk bilindustri redan är så starkt sammanvävd med Kinas. Kina kan väntas svara med tullhöjningar på import från Europa och dessutom är tysk bilindustri beroende av kinesiska underleverantörer.
Den djupare liggande orsaken till EU-kommissionens förslag är att EU nu systematiskt underkastar sig USA:s politik och uppträder som en lydig koloni. USA höjde i april sina tullar på kinesiska elbilar från 25 procent till 100 procent.
text-TV
Den djupare liggande orsaken till EU-kommissionens förslag är att EU nu systematiskt underkastar sig USA:s politik och uppträder som en lydig koloni. USA höjde i april sina tullar på kinesiska elbilar från 25 procent till 100 procent.
text-TV
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.