Zangezur-korridoren är en internationell rutt som inom en snar framtid kan komma att förbinda Ryssland och Turkiet med oavbruten landkommunikation. Den består av två grenar - en järnväg och en motorväg.
Huvuddelen av rutten kommer att passera genom Azerbajdzjan, och en liten 40 kilometer lång sträcka kommer att byggas antingen i Armenien eller Iran.
Zangezur-korridoren kommer att använda de redan befintliga vägarna E 119 från den rysk-azerbajdzjanska gränsen genom Baku till byn Alyat , E 002 från staden Saatly till staden Horadiz och vägarna som förbinder dem.
Från Horadiz kommer motorvägen E 002 att förlängas västerut till den punkt där
Azerbajdzjans gränser med Armenien och Iran möts, varifrån den kommer att nå
gränsen till Azerbajdzjans autonoma republik Nachitjevan (en enklav mellan Irans gräns och Armenien) genom armeniskt eller iranskt
territorium, och genom dess land kommer den att nå Turkiska gränsen, ansluter
till motorvägen E 99.
Karta: https://www.aa.com.tr/en/economy/zangezur-corridor-to-provide-new-link-between-turkey-azerbaijan/2260088#
Zangezur-korridorens strategiska betydelse
För Ryssland kommer Zangezur-korridoren att bli en ny
landväg till Armenien och Turkiet. Nu måste trafik till dessa länder gå genom Georgien, längs en instabil bergsväg som stänger regelbundet på grund av dåligt väder. Järnvägsförbindelser finns bara genom Georgien, med en omväg genom Azerbajdzjan: först till
Baku, och därifrån längs den internationella rutten
"Baku-Tbilisi-Kars".
Zangezur-korridoren kommer att öppna för trafik från Ryssland till
Armenien och Turkiet året runt i alla väder och kommer att minska
järnvägskommunikationen med republikerna med cirka 200 km. Och vice versa –
Armenien och Turkiet kommer att kunna transportera passagerare och gods på en
mer stabil och kortare väg till Ryssland.
Dessutom kommer Armenien att få en
järnvägsförbindelse med Iran genom Nachitjevan (befolkning ca en halv miljon) vid den iranska gränsfloden Araz.
Azerbajdzjan kommer inte bara att få den efterlängtade
landförbindelsen med den autonoma republiken Nachitjevan, utan också en ny kommunikationsled till Turkiet med besparingar på transitavgifter (40 km genom Armenien
eller Iran mot 250 km genom Georgien).
Dessutom kommer alla länder
som transporterar varor från Asien till Europa genom de kaspiska hamnarna i
Azerbajdzjan, det vill säga i första hand Kina, att få denna transportled.
Som ett resultat kommer Zangezur-korridoren att bli den andra (efter Baku-Tbilisi-Kars ) transportartär för global godstransport i öst-västlig riktning genom södra Kaukasus. Ryssland, Azerbajdzjan, Armenien, Iran och Turkiet, såväl som alla utomregionala aktörer som snabbt och pålitligt behöver leverera varor från Kaspiska havets östra kust till Europeiska unionen och tillbaka kommer att dra fördel av projektet.
Lansering av projektet efter
slutet av andra Karabachkriget
Ramversionen av Zangezur-korridoren avtalades mellan Rysslands president Vladimir Putin , Azerbajdzjans president Ilham Alijev och
Armeniens premiärminister Nikol Pasjinjan den 9 november 2020, under
förhandlingarna för att avsluta det andra Karabachkriget.
I trepartsförklaringen om vapenvila som undertecknades den dagen står det
i punkt 9:
"Alla ekonomiska förbindelser och
transportförbindelser i regionen kommer att låsas upp för att garantera
säkerheten för transportkommunikationer mellan de västra regionerna i
Azerbajdzjan och Azerbajdzjans autonoma republiken Nachitjevan. För att organisera den
obehindrade rörelsen av medborgare, fordon och gods i båda riktningarna utförs gränstjänst av FSB, Ryssland. Parternas
avtal kommer att säkerställa byggandet av nya transportkommunikationer som
förbinder autonoma republiken Nachitjevan med de västra regionerna i
Azerbajdzjan.
Den 11 januari 2021, vid det första trilaterala mötet
mellan Putin, Alijev och Pasjinjan efter kriget, undertecknades ett andra
uttalande , helt
tillägnat genomförandet av denna punkt:
* En arbetsgrupp skapades under ledning av de tre regeringarnas vice premiärministrar;
* Återställandet av järnvägs- och vägkommunikationer i regionen har identifierats som en prioritet;
* Arbetsgruppen fick i uppdrag att upprätta en lista och ett arbetsschema för reparation av befintliga och uppförande av nya infrastrukturanläggningar för att organisera säkra internationella transporter "som genomförs genom Republiken Azerbajdzjan och Republiken Armenien" i nivå med trafiken i dessa två länder.
Om ramversionen endast handlade om landförbindelser mellan Azerbajdzjan och dess exklusiva Nachitjevan, kom parterna i januari överens om att använda vägen som en internationell rutt för gods- och passagerartrafik. Ilham Alijev sa i samtal med Vladimir Puti att Ryssland kommer att kunna koppla samman sina transportvägar med Turkiet genom Azerbajdzjan och Armenien, och Armenien kommer, förutom vägar till Ryssland genom Azerbajdzjan, också att få järnvägstillträde till Iran.
Det första arbetet med att bygga den internationella
rutten började den 14 februari 2021, när Ilham Aliyev besökte de befriade territorierna och lade grunden
för den 100 kilometer långa Horadiz-Agband-järnvägen. Alijev introducerade
också det moderna namnet på rutten "Zangezurkorridoren" efter namnet på en bergskedja (upp till 2 400 meter ö h) som bildar gräns mellan Azerbajdzjans autonoma område Nachitjevan och Armenien.
Allting tycks på ytan klappat och klart för Zangezurkorridoren. Men det har gått politik, geopolitik, i frågan.
Armenien invänder mot byggandet av "korridoren", och menar att det ger Baku kontroll över en bit armeniskt territorium, de 40 km som vägen måste passera Armenien. På EAEU-toppmötet i Moskva i drabbade ledarna för Armenien och Azerbajdzjan samman i frågan. Armenien går inte med på någon lösning som innebär att landet förlorar suveränitet över någon del av territoriet, om så bara är en 40 km lång motor- och järnvägssträckning.
Den 6 oktober 2023 undertecknade Azerbajdzjan och Iran ett samförståndsavtal om byggandet av en järnväg som kommer att ansluta
till Nachitjevan till övriga Azerbajdzjan. Det skulle innebära att Armeniens motstånd kringgås.
Men i Iran finns också motstånd mot Zangezurkorridoren. Irans tidigare utrikesminister Kamal Kharazi, har varnat för byggandet av korridoren i en artikel med titeln "Konspiration för att skapa Nato:s Turan-korridor". Turan är den persiska beteckningen på Centralasiens vidsträckta stäppområden.
Kharazi menar att korridoren är tänkt att direkt föra Nato till Irans norra gräns, Rysslands södra gräns och västra Kina i Xinjiang och fullborda planen att omringa dessa länder och lägga grunden för deras upplösning.
Natos närvaro i Kaukasus och Centralasien kompletterar ansträngningarna att blockera Ryssland från Svarta havet, Kinas från Sydkinesiska havet och Iran från Persiska viken, menar han.
Stefan Lindgren
Källor:
https://gulfif.org/why-iran-opposes-azerbaijans-zangezur-corridor-project/
https://www.kommersant.ru/doc/6298724?ysclid=lv204y0p8w341725821
https://www.e-ir.info/2024/02/07/opinion-why-armenia-and-azerbaijan-diverge-on-the-zangezur-corridor/
https://vestikavkaza.ru/articles/zangezurskij-koridor-cto-eto-takoe-i-zacem-on-nuzen.html?ysclid=lv21cp5486249199219
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.