25 april 2024

Låg höjd. Högteknologi. Högre vinster.

Så stor är Kinas dominans av drone teknik satt USA:s armé bortser från sina egna förbud, för att köpa kinesiska 1 kilos-drönare till Ukraina.

Det beror på att Pekings dominans inom drönare sträcker sig farkoster stora som en handflata, till obemannade farkoster för besprutningsutrustning till jaktdrönare med Stealth-egenskaper med 45 meter mellan vingspetsarna.

Andra drönare kan läser elektroniska signaler från fartyg och flygplan länge innan de närmar sig fastlandet.

Men för de flesta drönare opererar under 3 000 meters höjd, där miljontals drönare redan fotograferar, utforskar, räddar, inspekterar, besprutar, förmedlar signaler och levererar brådskande leveranser. Och dansar som i videon ovan. Paket från några gram till 150 kg kan skickas med drönare.

Låghöjdsekonomin behandlades i årets arbetsrapport från Kinas regering som en strategisk framväxande industrin och flera provinser har redan industriella kluster för att tjäna transport, turism, logistik, jordbruk, geologisk och kartteknik, allmän säkerhet och i allt högre grad, katastrofhjälp.

Den begynnande industrin omsatte 70 miljarder dollar i fjol, en ökning med 34 procent sedan 2022, och på beräknas öka till 150 miljarder dollar år 2026.

Dessutom utvecklar Kina nu små flygfarkoster för persontrafik, som e-Hang EH216-S. Det är en fullt certifierad, massproducerad eVTOL lufttaxi för 400 000 dollar som kan bära två passagerare och bagage 20 mil i 80 km/tim. (VTOL står för vertical take off and landing)..

Kina har 30 procent av den globala eVTOL marknaden, fördelat på 689 företag. 3 173 luftfarkoster finns redan inregistrerade och 451 specialiserade flygplatser för sådana farkoster.   

Godfree Roberts, Kina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Underteckna med ditt namn.