15 september 2023

Kan EU hejda elbilarna från Kina?

Kinesiska Atto 3 blev mest sålda elbil i Sverige i juli. 

Bryssel har startat en allvarlig konfrontation med Peking. EU ska utreda de kinesiska elbilarna för att försöka hitta förevändningar att begränsa importen.

Följden kan bli att hela övergången till grön energi i transportsektorn försenas. Allt för att rädda de tyska bilgiganterna som likt feta katter länge varit utan konkurrens.


För EU är det farligt att ta till den protektionistiska släggam:
 Peking har de eftertraktade batterierna, utan vilka europeiska bilfabriker helt enkelt inte kommer att klara av sin "gröna" övergång.

Bryssel vill försöka göra troligt att priserna på kinesisktillverkade elbilar har varit konstlat låga på grund av enorma statliga subventioner. Kinas andel av elbilsförsäljningen i Europa har stigit till 8 % och kan nå 15 % 2025, enligt EU.

Förra året tillverkades 35 % av alla elfordon som exporterades i världen i Kina, vilket är 10 % mer än ett år tidigare (data från det amerikanska CSIS-centret).
Till exempel har det kinesiska märket BYD slagit stort i år och petat ner Volkswagen från platsen som mest sålda bilmärke i Kina.

BYD:s modell Atto 3 crossover blev den mest sålda elbilen i Sverige i juli.
 Inte konstigt med tanke på att leasinghyran är 3 395/mån jämfört med 6 595 för Volkswagen ID4.

Samtidigt tänker BYD erbjuda nya modeller. I slutet av året kommer Seal att lansera i Tyskland för  cirka 45 000 euro, ett pris som kan locka potentiella Teslaköpare.

Efter EU-kommissionens utspel mot kinesiska elbilar föll tillverkarnas aktier omedelbart och statliga talesmän varnade för att de ekonomiska och handelsförbindelserna mellan de två länderna kunde skadas.

Att Kina skulle subventioner sin export faller på det faktum att
bilarna som exporteras till Europa vanligtvis kostar nästan dubbelt så mycket som de som säljs i Kina.

Samtidigt inkluderar begreppet "kinesiska bilar" en rad västerländska bilmärken som monteras i Kina.
Peking konstaterar att den enskilt största exportören av elfordon från Kina till EU faktiskt är den amerikanska jätten Tesla. Den stod för 40,25 % av Kinas elfordonsexport mellan januari och april 2023.

Det ironiska är att EU avser att förbjuda köp av nya bilar med förbränningsmotor 2035 som en del av sin ambitiösa gröna agenda. Om Bryssel försöker ta bort "kineserna" från sin marknad kommer det att undergräva den "gröna" omställningen.

Dessutom är Kina den viktigaste marknaden för tyska bilar. Kina kan reagera genom att begränsa de tyska tillverkas tillgång till den kinesiska marknaden.

Branschexperter tro inte på en sådan utveckling. Länderna är redan alltför sammanvävda. Däremot klan det bli så att kineserna tvingas att höja sina priser upp till "tysk" nivå, eller öppnar sin marknad för fler europeiska produkter.

Blir det strid, har EU mest att förlora. Till exempel tillverkades 16 % av de batterier och elfordon som såldes i EU förra året i Kina. Hur ska europeiska biltillverkare kunna tillverka sina egna elbilar utan kinesiska batterier? Kina kontrollerar redan 60 % av den globala batteriproduktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Underteckna med ditt namn.