En huvudfråga för Ukraina sedan landet blev en självständig stat är vem eller vad som skulle kunna garantera dess säkerhet.
Under de första åren efter 1991 trodde den ukrainska
regeringen att den kunde säkra sig själv. Den hade ärvt en del sovjetiska
kärnvapen och försökte få dem i tjänst. Men Ukraina misslyckades med att gå
förbi säkerhetslåsen som de ryska ingenjörerna hade monterat in i
kärnstridsspetsarna.
Läs den amerikanske bloggaren "Moon of Alabamas" analys.
Det kom också påtryckningar från USA att göra sig av med
dessa enheter eftersom Ukraina vid den tiden var flitigt sysselsatt med att
sälja sina vapen från sovjettiden till olika skumma aktörer runt om i världen.
Ukraina, tillsammans med Vitryssland och Kazakstan,
pressades att gå med i fördraget om icke-spridning av kärnvapen. I utbyte fick
de det s.k. Budapest Memorandum, ett svagt löfte
om icke-inblandning:
Dokumentet, undertecknat i Patria Hall i Budapests
konferenscentrum med bland annat USA:s ambassadör Donald M. Blinken närvarande,
förbjöd Ryska Federationen, Storbritannien och USA att hota eller använda
militärt våld eller ekonomiskt tvång mot Ukraina, Vitryssland och Kazakstan,
"förutom i självförsvar eller på annat sätt i enlighet med FN-stadgan.”
Som ett resultat av andra avtal och det nämnda memorandumet gav Vitryssland,
Kazakstan och Ukraina upp sina kärnvapen mellan 1993 och 1996.
Två förhållanden är här av intresse:
1. Ambassadör Donald M. Blinken
är far till nuvarande utrikesministern Anthony Blinken.
2. Formellt har Ryssland inte
brutit mot Budapestmemorandumet. Ryssland erkände folkrepublikerna Luhansk och
Donetsk som självständiga stater. Ryssland undertecknade säkerhetsavtal med dem
och gick sedan in i kriget i Ukraina, ett krig som hade pågått sedan 2014.
Ryssland hänvisade till artikel 51 – gemensamt självförsvar – i FN:s stadga.
Jurister kommer att diskutera det argumentet i flera år, men det liknar det
argument som Nato använde för att rättfärdiga den våldsamma upplösningen av
Jugoslavien.
Efter att Budapestmemorandumet undertecknats sändes de
sovjetiska kärnvapen, som Ukraina och andra fortfarande hade kvar, tillbaks
till Ryssland.
Vid mitten av det tredje årtusendets första decennium hade
Ryssland i stort sett återhämtat sig från de chocker som följde på
Sovjetunionens upplösning. Under tiden hade Ukraina fallit alltmer sönder.
Befolkningen minskade kraftigt, dess industrier gick omkull och utbredd
korruption åt upp det som fanns kvar av landets rikedomar. Dess egen armé, på
papperet fortfarande väl beväpnad, kunde inte längre försvara landet. Det spelade
dock ingen roll eftersom ingen på den tiden var riktigt intresserad av att hota
landet.
Men Nato, i strid med löften som getts till Ryssland,
expanderade och kröp allt närmare den ukrainska gränsen. Och 2008 använde USA,
även det i Budapest, ett Nato-toppmöte för att pressa andra Nato-länder att
erbjuda Ukraina en anslutningsplan, ”Membership Action Plan (MAP)”. Det fanns
dock inget framtida datum kopplat till löftet.
2013 pressade Europeiska unionen Ukraina att underteckna ett
frihandelsavtal med landet. Ryssland, som var Ukrainas största handelspartner,
lade ett motbud som var ekonomiskt bättre och hade mindre politiska
restriktioner kopplade till sig. President Victor Janukovitj och Ukraina blev
då tvungna att förkasta EU-avtalet. USA hade, tillsammans med den tyska
underrättelsetjänsten BND, haft långvariga band med högergrupperna i västra
Ukraina, grupper som tidigare hade samarbetat med Nazityskland och varit knutna
till det tyska nazistiska Wehrmacht. CIA återaktiverade nu dessa grupper och
startade en våldsam färgrevolution i Kiev.
Denna revolution ledde till ett inbördeskrig då stora delar
av de etniska ryssarna i östra Ukraina förkastade den nya regimen som installerats
av en västukrainsk minoritet.
Medan de etniska ryssarna i Ukraina förlorade kontrollen
över de flesta av sina ursprungliga områden besegrade de dock snart det som
fanns kvar av den ukrainska armén. Det gjorde de två gånger.
Efter 2015 avstannade konflikten. Minskavtalen, enligt vilka
Ukraina skulle bli en federation, undertecknades. Men Ukraina stoppade
genomförandet. Samtidigt använde USA och Storbritannien tiden för att återuppbygga
och beväpna den ukrainska armén.
Under 2021 var Ukraina berett att attackera folkrepublikerna
Luhansk och Donetsk. Ryssland aktiverade sin armé och varnade för att man vid
sådana planer skulle tvingas blanda sig i. Den planerade ukrainska attacken avbröts.
I början av 2022 gav dock ukrainarna grönt ljus att inleda den sedan länge
planerade attacken. Ryssland ingrep och det nuvarande kriget startade.
USA:s planer för kriget innebar, att de förkoordinerade
västerländska sanktionerna som omedelbart följde skulle ruinera Ryssland, att
Ryssland skulle få resten av världen emot sig och att ett militärt nederlag för
den ryska armén skulle leda till ett regimskifte i Moskva.
Ukraina förväntade sig att det, efter att ha vunnit kriget
mot sina separatister, omedelbart skulle bli medlem i Nato.
Ingen av de (helt orealistiska) förväntningarna uppfylldes.
Ukraina håller nu uppenbarligen på att förlora kriget. Det
kommer snart tvingas underteckna ett kapitulationsliknande avtal om vapenvila med
Ryssland.
Men vem eller vilka kan garantera att ett sådant avtal
kommer att hållas?
NATO-medlemskap är inte längre ett alternativ.
Den 11 juli förklarade ett toppmöte i
Nordatlantiska rådet i Vilnius, att Ukraina inte skulle behöva följa den
formella handlingsplanen för medlemskap. Men det ersatte sedan de formella
MAP-villkoren för medlemskap med en mycket vagare formulering:
Vi kommer att kunna ge en inbjudan till Ukraina att gå med i
alliansen när de allierade är överens och villkoren är uppfyllda.
Natos generalsekreterare var ännu mer tydlig:
... om inte Ukraina vinner detta krig, finns det inte längre
något medlemskap att diskutera.
Det kommer inte att finnas något Nato-medlemskap eller några
säkerhetsgarantier från Nato för Ukraina, varken nu eller någonsin.
Också en direkt full säkerhetsgaranti till Kiev från
Washington är omöjlig. En sådan skulle skapa en hög sannolikhet för ett direkt
krig mellan USA och Ryssland som snart skulle inbegripa kärnvapen. USA vill
inte riskera detta.
Så när det under förberedelserna av toppmötet i Vilnius stod
klart att de allierade inte skulle gå med på något medlemskap för Ukraina,
presenterade USA:s president Biden ett alternativ:
USA är villigt att erbjuda Kiev samma slags
säkerhetsarrangemang som för närvarande erbjuds Israel istället för medlemskap
i Nato, sa president Joe Biden till CNN i en intervju som förhandsvisades 22
juli.
"Jag tror inte att det är redo för medlemskap i
Nato", sa Biden om Ukraina. "Jag tror inte att det råder enighet i
Nato om huruvida Ukraina ska tas in i Natofamiljen nu, i detta ögonblick, mitt
i ett krig."
"Och en av de saker jag pekade på är att USA skulle kunna
vara redo att tillhandahålla, medan processen pågår, och det kommer den att göra
ett tag, säkerhet à la den säkerhet vi tillhandahåller för Israel:
tillhandahålla de vapen de behöver, förmågan att försvara sig själva”, sa Biden
och tillade, "Om det finns en överenskommelse, om det finns en vapenvila,
om det finns ett fredsavtal."
Detta är dock ännu mer verklighetsfrämmande än ett
NATO-medlemskap. Som Geoffrey Aronson övertygande argumenterar:
Relevansen av den israeliska modellen som Biden anammat för
Ukrainas säkerhet är djupt bristfällig både begreppsmässigt och praktiskt.
...
I operativa termer är Israel-modellen knappast relevant för
den situation som Ukraina befinner sig i och knappast en bra modell för att
bygga den önskade säkerhetsrelationen mellan USA, Nato och Ukraina. I
konceptuella termer är jämförelsen mellan Jerusalem och Kiev alltför ytlig för
att kunna vara ett stöd för idén.
...
Säkerhetsbanden mellan USA och Israel baserades på tre
huvudelement: (1) Kallakrigskonkurrensen i Mellanöstern; (2) Israels
överväldigande seger i juni 1967; och (3) Israels smygande utveckling av en
kärnvapenkapacitet från 1950-talet och framåt.
Det är nästan omöjligt för Ukraina att kunna komma ur sitt
krig med Ryssland med den sorts totala territoriella seger som utgjorde grunden
för förbindelserna mellan USA och Israel efter juni 1967.
...
I detta sammanhang kan det mycket väl finnas de i Ukraina
(men man får hoppas inte i Washington) som ser den israeliska modellen – att
skapa ett integrerat kärnvapenalternativ med bibehållen nukleär tvetydighet under
tiden som det konventionella vapenflödet från Washington hålls igång – som
lärorik.
Men även här tränger sig verkligheten på. USA:s uppgörelse med
Israel syftar uttryckligen till att säkerställa Israels överlägsenhet vad
gäller konventionella vapen mot vilken kombination som helst av
arabiska/iranska fiender. För detta ändamål har USA till och med budgetåret 2020
försett Israel med 146 miljarder dollar i militär, ekonomisk och
missilförsvarsfinansiering – 236 miljarder dollar räknat i dollarvärdet 2018.
Bara under krigets första år fick Ukraina 77 miljarder
dollar från Washington, ungefär hälften av dess totala militära, ekonomiska och
humanitära bistånd.
I bästa fall har USA:s militära stöd på nuvarande historiska
nivåer gett Kiev ett militärt dödläge. Ukraina, förvisso utanför Nato men förmodligen
även som medlem, kommer aldrig att åtnjuta en Quality Military Edge (QME)* över
Moskva i israelisk stil, eller kunna bestämma regionens strategiska eller säkerhetspolitiska
agenda som Israel har gjort i Mellanöstern.
Rysslands styrka kan till och med göra ett försök med en
Israel-liknande säkerhetsgaranti för Ukraina alltför kostsamt för USA. och
därmed helt enkelt omöjligt.
Det finns bara ett land i världen som kan garantera fred i
Ukraina och säkerheten vid dess gränser. Det landet är Ryssland!
Men varje sådan garanti kommer naturligtvis med villkor.
Antingen kommer Ukraina att acceptera dessa eller så kommer det aldrig att vara
säkert från inblandning utifrån.
Det är helt enkelt ett faktum som Ukraina har varit tvunget
att leva med, så också i framtiden.
25 juli 2023
Nyhetsbankens not: military edge (QME)
är USA:s löfte att bibehålla Israels kvalitativa försprång,– teknologiskt, taktiskt
med mera, som garanterar att landet kan avskräcka varje numeriskt överlägsen
motståndare. Löftet har förnyats av alla presidenter efter Lyndon Johnson.
Källa: Moon
of Alabama
Översättning: Lennart Palm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.