Branko Milanovic är en serbisk-amerikansk ekonomi. I den här artikeln från 23 januari kommenterade han det ultimatum som EU-kommissionen just hade ställt. Ordalydelsen är hemlig.
För att få Serbien på knä tvingas landet välja mellan ekonomiska tumskruvar och tilltagande fattigdom och att gå ner på knä för mobbarna i Bryssel.
(Jag skriver den här artikeln på engelska även om min
huvudpublik är i Serbien. Jag gör det för att väldigt få människor ute i
världen, upptagna av andra världskriser, såsom kriget i Ukraina, USA-Kina-konflikten,
covid och liknande, vet vad som händer på Balkan och hur EU-spelet där ser ut.)
Det nu aktuella EU-ultimatumet, som för tre dagar sedan lämnades
till Serbien och Kosovo, vars exakta innehåll är opublicerat (på begäran av
EU-delegationen) är resultatet av mer än 20 år av spända relationer mellan EU och
Serbien (och även mellan EU och Kosovo). Den väsentliga orsaken är svikna
förväntningar. EU har mindre och mindre att erbjuda Serbien och andra
icke-medlemmar, helt enkelt för att löften om medlemskap inte längre är trovärdiga
och alla övriga fördelar är små. Så EU kan nu bara erbjuda käppar. Inga
morötter. Och i Serbien ligger stödet för EU-medlemskapet nu konsekvent under
50 %.
EU påminner mig om mobbarna som cirkulerade runt min
gymnasieskola i Belgrad. De kunde tilltala yngre elever och erbjuda sig att
sälja dem … en tegelsten. Barnet skulle säga, "Men jag behöver inte någon tegelsten".
Jaså minsann, svarade översittaren: "Jag vet att du behöver en, och den
kostar dig tio dinarer". Den stackars ungen var tvungen betala 10 dinarer
i vetskap om att vägran skulle leda till stryk, att han blev slagen i huvudet
och sparkad – men ändå i slutändan få punga ut med de tio dinarerna.
Det är så EU idag kommer till Serbien. Alla med normal
intelligens skulle säga "Du har inget att sälja och vi vill inte köpa tegelstenen".
Men EU börjar då räkna upp sina ultimatum. Vi känner inte till ultimatumtexten,
men det krävs ingen större fantasi för att inse att hoten innefattar allt från
att EU-förhandlingarna avbryts, avskaffande av EU:s stödmedel (som Serbien får
som kandidatmedlem), återinförande av visutvång, minskat intresse från EU-investerare,
till eventuella ytterligare finansiella sanktioner (till exempel stopp för
kortfristiga kommersiella lån), förbud mot långfristig utlåning från de
europeiska bankerna, Europeiska banken
för återuppbyggnad och utveckling (EBRD) och möjligen Världsbanken och IMF, och
slutligen ett fullständigt embargo och kanske beslag av tillgångar. Serbien har
inga oligarker men det har nationalbanksreserver och många företag som håller
pengar i utländska banker för att finansiera sin handel.
Frågan blir då: kan Serbien överleva sådana sanktioner som
kan komma att pågå fem, tio eller kanske tjugo år? Kanske ännu längre. För det
första måste man inse att kostnaderna för sanktionerna till 99 % skulle drabba
delar av befolkningen för vilka accepterandet av ultimatumet inte skulle göra någon
ekonomisk skillnad. Kanske skulle bara 1 % av den etniskt serbiska
befolkningen, de som bor i Kosovo, förlora vissa rättigheter på grund av de
icke-ekonomiska kraven i EU-förslaget. Här måste man vara tydlig: avslag däremot
skulle innebära inkomstbortfall för 99% av serberna och vinster, kanske dessutom
illusoriska, bara för några få, kanske 1%.
Men vad blir konsekvensen om ultimatumen avvisas? Inom
Serbien skulle det ytterligare stimulera en växnde nationalism. Inte bara – kommer
nationalisterna att säga – att vi hela tiden visste att Europa inte vill ha oss
och hatar oss, utan nu står det också klart att de vill krossa oss. Under
sådana förhållanden skulle alla möjliga planer kunna skapas. Ryssland kommer
att stödja denna galenskap, inte för att Ryssland bryr sig så mycket om den,
utan för att Ryssland har ett intresse av att skapa så många problem som
möjligt, var som helst i världen, för att få västvärlden att ägna sig åt annat
än Ukraina.
Sjunkande BNP skulle alltså leda till en explosion av
nationalism. Förlusten kan, beroende på hur allvarliga sanktionerna blir, uppgå
till 5–10 % av BNP under det första året. Detta skulle splittra allmänheten.
Även om alla partier för närvarande är positiva till att ultimatumet förkastas,
och de proeuropeiska partierna, efter att ha blivit lurade av Europa så många
gånger, har intagit en starkt avvisande hållning, till synes starkare än
regeringens, är det troligt att efter några år allmänheten skulle på allvar komma
att splittras mellan "avslagspartiet" och anhängarna av nya
förhandlingar med EU. Om dessa parter kommer att stå emot varandra och allt
våldsammare börjar anklaga varandra kan det sluta med inbördeskrig. Eftersom
västvärlden skulle ha väldigt få vänliga parter att förhandla med i Serbien,
och eftersom Serbien är omringat av NATO-medlemmar, kan då inte ens en formell NATO-ockupation
av landet uteslutas. Man bör inte glömma att både Bosnien och Kosovo just nu är
NATO-protektorat och att västvärlden lätt som en plätt när som helst kan störta
regeringarna i Montenegro och Nordmakedonien. Dessutom har NATO trupper i alla
dessa fyra länder, plus i andra gränsstater (Rumänien, Kroatien, Bulgarien,
Ungern). Precis som under andra världskriget skulle samma länder kunna bara
marschera in.
Hur skulle det gå med ekonomin? De initiala effekterna
skulle vara starkt negativa. Men Serbien har, jämfört med Ryssland, vissa
fördelar. Landet är inte lika beroende av väst som Ryssland var före den 24
februari 2022, och till skillnad från Ryssland behöver det inte hålla sig à
jour med den militärtekniska utvecklingen. Men eftersom Serbien bedriver mer än
2/3 av sin handel med väst, kommer handeln, beroende på hur allvarliga
sanktionerna blir, att minska avsevärt, vilket driver ner exporten och BNP.
Utländska investeringar, som återigen till största delen kommer från EU, skulle
upphöra. Arbetslösheten skulle öka och realinkomsterna sjunka. Unga människor skulle
i så fall i allt större utsträckning lämna landet. Med en redan mycket ogynnsam
demografisk struktur är det mest äldre i pensionsåldern som skulle finnas kvar.
Vem skulle då tjäna in pengar för att dessa pensioner ska kunna betalas?
Det kanske mest lömska är att någon form av handelstvång från
EU:s sida skulle stimulera alternativa, olagliga, sätt att skaffa fram de förbjudna
varorna. Detta skedde under perioden med omfattande FN-sanktioner mot Serbien
och Montenegro mellan 1992 och 1995. De nya sanktionerna skulle komma att skapa
kriminella grupper som skulle kontrollera en sådan import. De skulle gradvis skapa
ett mutsamhälle och sedan ignorera polisen och myndigheterna och i vissa fall
även ersätta dem (som har hänt tidigare). Maffian skulle komma att styra.
Serbien, som redan är ett nav för narkotikahandeln, skulle dessutom bli ännu
mer så eftersom regeringen inte skulle ha några incitament att kontrollera
sådan handel eftersom det mesta av försäljningen går till västländer. Faktiskt
skulle narkotikahandeln vara ett av de mycket få verktyg som den serbiska
regeringen skulle ha kvar för att slå tillbaka mot EU.
Ju längre situationen varar, desto svagare blir Serbiens
förhandlingsposition. EU kommer att vara onådigt, (privat) medvetet om sin
oduglighet och ovilja att bidra med något positivt, men eftersom det
kontrollerar media och narrativet kommer det att skylla allt på ett
"samarbetsovilligt Serbien" och "ryska agenter". Och efter 4–5
år skulle Serbien mjukna och gå med på förhandlingar. Men dess relativa
ställning skulle vara sämre än den är idag. Så det kan förlora fem eller fler
år och ändå i slutändan tvingas till samma eller en ännu värre affär.
Att acceptera affären betyder inte att du måste gilla den.
Serbien har tre gånger förkastat liknande ultimatum. 1914, när det faktiskt
accepterade 9 av 10 punkter i det österrikisk-ungerska ultimatumet (och bad om
ett förtydligande av den tionde), bara för att attackeras av österrikarna.
Andra gången accepterade det medlemskap i axelmakterna 1941, för totalt 72
timmar, för att sedan, efter en militärkupp, avvisa det de facto. Som straff
attackerades landet brutalt av Tyskland, med massiva bombningar av Belgrad,
ockupation, upplösning av landet, fyra år av krig och mer än 1 miljon döda.
Tredje gången avvisade Serbien NATO:s ultimatum i Rambouillet 1999 och bombades
därför vederbörligen i tre månader tills de accepterade en annan version av
samma sak. Det här är de föregångare man bör ha i åtanke. De är inte särskilt roliga.
Branko Milanović är
en serbisk-amerikansk ekonom. Han är mest känd för sitt arbete med
inkomstfördelning och ojämlikhet. Milanović
var tidigare ledande ekonom i Världsbankens forskningsavdelning, gästprofessor
vid University of Maryland och Johns Hopkins University. Mellan 2003 och 2005
var han senior associate vid Carnegie Endowment for International Peace i
Washington. Sedan januari 2014 har han varit gästprofessor vid Graduate Center
vid City University of New York och senior forskare vid Luxembourg Income Study.
Källa: Can Serbia survive EU’s economic
ultimatum? (substack.com)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.