Exporten av mobiltelefoner 2020. De tre största kinesiska märkena är nästan lika stora som Samsung och Apple tillsammans. |
Trots försök från konkurrenterna, främst USA, att stoppa de kinesiska mobiltelefonernas segermarsch så håller de ställningarna.
Huawei har rasat kraftigt 2021-22 på grund av USA-sanktioner. Men andra Kina-märken har snabbt fyllt tomrummet.
I Indien har myndigheter försökt att stoppa kinesiska smartphonejätten Xiaomis segertåg, men än har det inte lyckats.
Högsta domstolen i Karnataka i sydvästra Indien fastställde tidigare denna månad en frysning av 676 miljoner dollar av Xiaomis tillgångar som gjordes i april på initiativ av Indiens federala ekonomiska brottsbekämpare.
Xiaomi anklagades för att göra olagliga överföringar under förklädnad av royalty. Bolaget förnekade brott och sade att betalningar som görs till USA-företaget Qualcomm var legitima.
Xiaomi har varit snabba med att dementera alla rykten om att bolaget tänker lämna Indien för att etablera tillverkning i Pakistan i stället. Xiaomi är djupt involverad i Indien, där bolaget har vid minst sex fabriker och tänker inte ge upp den indiska marknaden så lätt.
Andra kvartalet sålde Xiaomi över 7,1 miljoner telefoner på världens näst största smartphone-marknad, och har en marknadsledande position med 20 procent.
Xiaomi går bra för att de liksom de andra kinesiska märkena erbjuder ett brett sortiment. Först kommer flaggskeppen, så lanseras betydligt billigare "light"-versioner och ännu billigare versioner för den breda marknaden. En sak som särskiljer de kinesiska telefonerna är att de erbjuder 5G-kapacitet i betydligt billigare modeller än konkurrenterna.
2014 gick Xiaomi om Samsung på den kinesiska marknaden och fjärde kvartalet 2017 även på den indiska marknaden. Men när det utbröt en militär konflikt mellan Indien och Kina sommaren 2020 såg det mörkt ut ett tag.
Xiaomi, Huawei och Oppo utsattes för razzior av indiska myndigheter för påstådd penningtvättsverksamhet. Det kommer att ta lång tid för de kinesiska företagen att rentvå sig i olika rättsliga instanser.
Xiaomis smartphoneförsäljning, som genererade mer än hälften av bolagets totala intäkter, minskade med 29 procent under andra kvartalet 2022, främst på grund av den svaga kinesiska konsumtionen och Covid-19 störningar.
Men Indiens smartphone-marknad, som värderades till 139 miljarder kronor i fjol väntas mer än fördubblas till 2028, så det kan löna sig att bita sig fast, trots juridiskt mackel.
Kinesiska mobiltelefoner stod i fjol för mer än 76 procent av Indiens smartphoneförsäljning, enligt analysföretaget Canalys.
South China Morning Post
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.