Långtradarchaufförerna nådde Ottawa 29 januari och samlades framför parlamentet. |
Kanadas huvudstad Ottawa är lamslagen av långtradare sedan två veckor. Chaufförerna kräver att coronarestriktionerna, ett särskilt irritationsmoment för dem som behöver korsa gränsen till USA hela tiden, upphävs.
Nu diskuterar landets elit att sätta in trupper mot arbetarna, men det riskerar bara att fördjupa konflikten.
Att den kanadensiska premiärministern vid ett tillfälle beskrev lastbilskonvojen - Freedom Convoy - som en "liten utkantsminoritet" med "oacceptabla åsikter" om covid-restriktionerna, kan omedvetet ha ställt honom inför den största utmaningen någonsin i sin politiska karriär.
Riksväg 4 till USA:s gräns är blockerad sedan veckor och Ottawa med sina smala gator är helt igenkorkad av långtradare. Borgmästaren utlyste undantagstillstånd för tre dagar sedan. Men att avlägsna långtradarna med våld kräver teknisk utrustning i en skala som helt enkelt inte finns.
Liksom läkarkåren sköter långdistanslastbilschaufförer för det mesta plikttroget sina jobb bakom kulisserna, även när Covid-pandemin stod på topp. Och precis som tusentals sjuksköterskor och läkare – av vilka många utsatts för viruset i tjänsten och därför förmodligen är skyddade av naturlig immunitet – har ovaccinerade lastbilschaufförer befunnit sig ute på gatan, eller snarare ute på motorvägen.
"Freedom Convoy" startade i Vancouver 22 januari. Denna 18-hjulsrörelse nådde huvudstaden Ottawa en vecka senare då tusentals lastbilschaufförer lamslog huvudstaden i protest. Konvojen är ett tecken på den frustration som råder över hela landet tack vare Justin Trudeaus drakoniska vaccinrestriktioner.
Premiärminister Trudeau talade
från Ottawa 26 januari och beskrev #freedomconvoy2022 -deltagare
som en "liten utkantsminoritet" med "oacceptabla åsikter"
som inte representerar de flesta kanadensare.
Sedan den 15 januari
måste ovaccinerade lastbilschaufförer som kör in i Kanada testas och sitta i
karantän i 15 dagar; USA utfärdade liknande restriktioner den 22 januari.
Naturligtvis gjorde dessa bestämmelser deras jobb omöjligt att utföra.
I och med restriktionerna har cirka 20-25 % av de uppskattningsvis 175 000
gränsöverskridande amerikanska och kanadensiska lastbilschaufförerna stoppats på
grund av bristande efterlevnad i båda länderna. Men dessa drabbade arbetare ger
inte upp sina jobb utan kamp, och det verkar som att många kanadensare stöder
dem.
Medan mainstream media och sociala medier till stor del har kunnat kontrollera den information som kanadensarna får om Covid och vaccinationstvången, har lastbilskonvojen gett allmänheten en chans att verkligen uttrycka sig. Redan att döma av de första rapporterna ser det illa ut för Trudeau-administrationen.
Telegram, den censurfria nyhetsappen, är full av videor och fotografier från trafiklederna nära Toronto som visar stora anhängarskaror som viftar med plakat när konvojen tuggar sig fram på sin väg mot Ottawa i öster. Andra media visar invånarna i små städer dela ut mat till lastbilschaufförerna trots de kyliga temperaturerna.
Trudeau, den 50-årige ledaren för Labour-partiet, drabbades de sista dagarna i januari av covid-19 och skulle isolera sig hemma i fem dagar. Uttalandet vållade ett rent litet upplopp på sociala medier, där många antydde att den kanadensiska ledaren hade använt covid som ursäkt för att smita undan lastbilschaufförerna.
Keean Bexte, journalist på Counter Signal, föreslog i en tweet att en ny virusvariant, "Coward-19" (”Fegis-19”, Öa.) upptäckts.
"Detta är kanske den fegaste handling som utförts av någon sittande kanadensisk premiärminister i denna nations historia", skrev Bexte i en åtföljande artikel. "När kanadensare äntligen tar ställning, äntligen går till handling, avfärdar Trudeau dem genom ett hånfullt tweet, som han avslutar med "snälla vaccinera dig" för att gnida salt i de sår han har öppnat."
Detta är problemet när media och regering vägrar tillåta någon form av formell debatt kring en allvarlig fråga som påverkar miljontals människor på så många olika nivåer. Trudeau har gett sina landsmän ett enda alternativ och det är att vaccinera sig eller bli en andra klassens medborgare i sitt eget land. Till skillnad från andra drabbade branscher har dock lastbilschaufförer en möjlighet att använda sina maskiner för en mycket effektiv form av protest, en protest som lovar att orsaka allvarliga logistiska transportproblem.
Även om Canadian Trucking Alliance och Ontario Trucking Association (OTA) båda har tagit avstånd från rörelsen och sagt att 90 procent av långdistanslastbilschaufförerna är vaccinerade, så motsvarar de återstående 10 procenten (förutsatt att siffran är korrekt eftersom vissa tror att andelen ovaccinerade kan vara så hög som 25 procent) allt från 20 000 till 50 000 lastbilsriggar som lätt kan påverka en stor del av ekonomin, både i USA och Kanada.
Med tiotusentals lastbilschaufförer nu arbetslösa uppstår en kris i leveranskedjorna, något som redan var märkbart innan restriktionerna trädde i kraft då redan över 100 lastfartyg låg på redden utanför Kaliforniens kust, oförmögna att lossa sina försändelser. Butikshyllor kan bli all tommare under de kommande dagarna och veckorna. Kanadensare lägger redan ut oroande bilder från sina lokala livsmedelsbutiker på sociala medier.
Mike Millian, ordförande för Private Motor Truck Council of Canada, säger att hans organisation är emot vaccinrestriktionerna för lastbilschaufförer, men är orolig över en del av den retorik han har sett bland demonstranterna. "Lastbilschaufförer jobbar isolerade i sina hytter, de har inte kunnat knytas till virusets spridning, och vi har inte råd att skada våra leveranskedjor mer än vad de redan är", sa Millian i en intervju med CBC News. "Men den här konvojen verkar ha förvandlats till en sorts protest mot alla vaccin- och covid-relaterade restriktioner".Samtidigt tycks medierna i Kanada svartmåla protesten och påstår att högerextrema agitatorer ligger bakom rörelsen. Man har till och med varnat för att Ottawa kan få sin egen "6 januari-stormning", en referens till dagen då Trump-anhängare tog över Capitolium i tron att presidentvalet 2020 hade riggats till förmån för Joe Biden.
Vad Justin Trudeau verkar ovillig att erkänna är att kanadensare är trötta på debatten om vaccinrestriktionerna och den splittring som den orsakat i hela samhället, för att inte tala om förlusten av frihet. För många av dessa människor representerar "Freedom Convoy" en möjlighet för kanadensare att ansluta sig till en rörelse som främjar deras egna idéer, vilket inkluderar en stark motvilja mot regeringens hantering av Covid-krisen.
Huruvida lastbilsrörelsen kommer att förvandlas till något större återstår att se, men det är inte ett gott tecken på att Justin Trudeau har smitit undan det offentliga rampljuset på den kanske mest avgörande punkten i hela sin politiska karriär.
Det har underblåst spekulationer om att de kanadensiska väpnade styrkorna skulle kunna sättas in på inhemsk mark.
Enligt Kanadas nationella försvarslag kan landets militär anlitas för att bistå inhemsk brottsbekämpning, men detta har bara hänt två gånger under det senaste århundradet.
Båda tidigare tillfällena - oktoberkrisen 1970 och Oka-krisen 1990 - hade utvecklats till våldsamma civila kriser och trupper gav arbetskraft att återställa ordningen, men deras inblandning sågs inte med blida ögon av allmänheten.
Förra
torsdagen dämpade premiärminister Justin Trudeau uppmaningar om militär
intervention och varnade: "Man måste vara väldigt, väldigt försiktig
innan man sätter in militär i situationer som engagerar kanadensare."
Källor: https://www.strategic-culture.org/contributors/robert-bridge/, https://www.strategic-culture.org/contributors/robert-bridge/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.