Luo Zhiyi (vänster), en deltagare i realityprogrammet "Produkt 101", tar en selfie med sina fans vid ankomsten till Peking för tävlingsfinalen. |
China Daily rapporterar om hur Internet har lett till skadliga beteenden bland Kinas ungdom.
Nu söker man hitta metoder att reglera Internet utan att strypa dess nyttiga funktioner. Bland annat vill man komma åt det kommersiella utnyttjandet av ungdomarna.
Varje morgon kontrollerar Chen Xue, 23 år, sociala medier för att få de senaste nyheterna om sin popidol Luo Yizhou och knappar in hans låtar och musikvideor, som hon redan har lyssnat på otaliga gånger, för att hjälpa till att höja hans rankning på av sociala medier.
23-åringen, som bor i Liaoning-provinsen i nordöstra Kina, har gjort detta varje morgon sedan hon förälskade sig i Luo när han deltog i en talangtävling, berättar China Daily. Och Chen är inte ensam. Hon har aktivt varit delaktig i en gruppchatt med 1 000 medlemmar på den sociala nätverksappen QQ.
Medlemmarna är, precis som Chen, entusiastiska fans av stjärnan och är mer än villiga att spendera stora pengar för att rösta på honom under hela tävlingen. De publicerar också positiva kommentarer online, köper konsertbiljetter och album och crowdfondar reklamaffischer.
Fankretsar som denna består mestadels av ungdomar födda efter 1995. 2020 deltog cirka 8 procent av Kinas 183 miljoner yngre internetanvändare i aktiviteter för att främja sina idoler, enligt en ny rapport från Kina Internetövervakare.
"Uppkomsten av fancirklar är förståelig eftersom de uppfyller fansens behov av socialt umgänge och självförverkligande", säger Zhang Sining, forskare vid Liaonings samhällsvetenskapliga akademi.
Fankulturen är dock ett tveeggat svärd, eftersom fanlojalitet kan bli blind och giftig, skriver China Daily. Incidenter med kändisar som förföljts av besatta fans har inte varit sällsynta. Det har också rapporterats om unga, tonåriga fans som stjäl sina föräldrars pengar och kreditkort för att finansiera sin hobby.
I maj dök det upp videor online som visade hur fans till ett populärt talangprogram slängde ut stora mängder mjölk ur flaskor som hade QR -koder tryckta inuti flaskhattarna vilket gjorde det möjligt för fans att rösta på sina favorit. Klippen väckte starka offentliga motreaktioner, vilket ledde till att Pekings kommunala tv -myndigheter avbröt serien innan säsongsfinalen.
Regleringar på statlig nivå anses därför nödvändiga. I juni lanserade Kinas Internetövervakare en två månaders kampanj mot fankulturens avarter.
China Daily citerar en tidigare anställd vid en idolbyrå som säger att hon förväntar sig att fankretsar kommer att spela en mer positiv roll med bättre reglering. De mycket organiserade och disciplinerade fankretsarna bidrog exempelvis mycket till staden Wuhans kamp mot Covid-19 efter utbrottet förra året, till exempel att donera pengar och medicinsk utrustning.
Samtidigt som myndigheterna experimenterar med olika metoder att komma åt idolkulturens avigsidor försöker de också komma åt många ungas överdrivna databeroende. Myndigheterna har beslutat att minska tiden som minderåriga invånare i landet kan ägna åt videospel.
Målet är att barn inte ska ägna mer än tre timmar i veckan åt sådana aktiviteter - en timme om dagen fredag till söndag.
Enligt nyhetsbyrån Xinhua kommer spelare under 18 år nu endast att kunna spela från 20.00 till 21.00. Förutom fredagar och helger är spel också tillåtet på helgdagar. Ansvaret för att följa de nya reglerna bör ligga på de företag som tillhandahåller tjänsterna.
Staten har också fastställt striktare regler för registrering på onlineplattformar. Företag måste se till att en minderårig registreras med hjälp av riktiga personuppgifter, utan att använda pseudonymer eller andra knep för att kringgå åldersgränsen.
Kina införde redan 2019 ett förbud för personer under 18 år att spela onlinespel mellan 22:00 till 08:00.
Källa: Rossiyskaya Gazeta 30/8, China Daily 6/8
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.