Bildt lovordar att EU stoppar allt flyg över Belarus, redan före ICAO:s undersökning. |
Att som SVT-Aktuellt göra Carl Bildt till sanningsvittne i frågor som rör krig och fred är verkligen att sätta bocken till örtagårdsmästare.
På sin meritlista har han bl.a. att han lobbade för USA:s olagliga invasion av Irak 2003. Han var också en av konstruktörerna av den västliga statskuppen i Kiev 2014.
Så, förtjänar han att bli trodd när han beskriver Belarus agerande rörande Ryanair FR4978 som trovärdigt.
Vad man än kan säga om det var det inte en "flygkapning" som Bildt påstår.
Vitryska myndigheter handlade exakt på samma sätt som brittiska myndigheter i oktober 2017 när det gällde FR 2145 Kaunas-London. Britterna hade fått en varning (som senare visade sig falsk) om att det kunde finnas en bomb ombord. Flygplanet möttes i luften av brittiskt jaktflyg och eskorterades till Stansted där det ställdes i ett avlägset hörn.
Fakta i det vitryska fallet är att piloten tre minuter efter (12:33) vid inträdet i vitryskt luftrum informerades om att det förelåg ett bombhot. Hotet kom med ett epost från en ahmed_yurlanov1988@protonmail.com.
Piloten på Ryanair-planet rekommenderas av dispatchern att vända om. Men han fortsätter mot den litauiska gränsen, dock utan att gå ner för landning i Vilnius som ligger bara ett par mil från gränsen.
När piloten meddelat sin avsikt att vända om skickar myndigheterna upp ett jaktplan som ledsagar Ryanair-planet till reservflygplatsen Minsk-2.
Det förelåg alltså inget militärt tvång eller hot mot Ryanair-planet.
Idag spelar Der Spiegel, TT m fl upp det som en stor nyhet att litauiska luftfartsmyndigheter skulle ha fått mailet om ett bombhot först 12:57. Det påstås bevisa att vitryska myndigheter agerade militärt och först därefter slängde in jästen efter degen, mailet som gav förevändning att stoppa planet.
Nåja, att ett mail ankommer kl x till Vilnius bevisar inte att Belarus fick bombhotet i samma ögonblick.
Nu har den internationella civila flygorganisationen ICAO beslutat inleda en utredning. Även om den naturligtvis riskerar att bli partisk för väst, kan man vara säker på att fakta förr eller senare kommer fram.
Under alla förhållandet är det helt ute i det blå att tala om en flygkapning i detta fall. Här har inte förelegat hot om våld. Piloten på FR4978 handlade så som han rekommenderades av dispatchern och uppenbarligen också av sitt eget bolag.
Stefan Lindgren
Intressanta data har uppsnappats av Peter Haisenko, pensionerad Lufthansapilot. Ryanairs flyghöjd framkommer i den radiokontakt som etablerats mellan planet och flygledningen i Minsk. Och hör och häpna, den är alldeles för hög för en inflygning till Vilnius men helt normal för Minsk som befinner sig på ett längre avstånd. Enligt Haisenko börjar ett plan tidigt gå ner i flyghöjd för att bereda passagerarna en angenäm flygning och samtidigt kan bränsleförbrukningen reduceras.
SvaraRaderaHaisenkos slutsats är att Ryanair-piloten är insatt i komplotten som från början gick ut på att omdirigera planet till Minsk. Och dirigenten var inte Lukasjenko utan de som vill störta honom. Och om vissa av pilotens kommentarer i samtalet med flygledningen låter kryptiska har vi här förklaringen. Han försökte låta mer överrumplad än vad som var fallet.