Bidenadministrationen har tagit upp frågan om en förtida skrotning av hangarfartyget USS Harry S. Truman. Fartyget ska kunna fungera i minst ytterligare 25 år, men det kommer sannolikt att skäras ned för metallåtervinning mycket tidigare.
Den häftiga debatten kring den amerikanska hangarfartygsflottan uppstår dock inte för första gången. Ria Novosti rapporterar om hur ödet för "demokratins symboler" avgörs.
Även under Donald Trump bad Pentagon att få skrota USS Harry S. Truman för att spara pengar, men han avvisade omedelbart förslaget. Fartyget sjösattes 1998 och ska enligt planen tjänstgöra 25 år till.
Om Truman skrivs av redan nu sparar flottan miljarder för underhåll och bränsle till atomreaktorn. Fartyget har 3 400 mans besättning förutom 2 400 mans flygpersonal. Dessa medel kan användas för att utveckla och skaffa avancerade vapen som ubåts- och ytdrönare, precisionsattackvapen och bygga ett nytt hangarfartyg av Ford-klass.
Kongressen värjer sig mot idén. Om Harry Truman skrotas i mitten av 2020-talet, kommer flottan år 2050 bara att ha nio fartyg av denna klass, och flottan behöver 11, heter det. De flesta kongressledamöter tror att "flytande flygfält" ger USA en strategisk fördel över potentiella motståndare, och att de med deras hjälp kan kontrollera världshaven.
Det gamla talesättet att generalerna - i detta fall politikerna - är benägna att utkämpa gårdagens krig har därmed fått ett ansikte. Hangarfartyg har förlorat i betydelse eftersom sannolika motståndare har precisionsmissiler, inklusive hypersoniska.
Ännu tidigare, 2014, under Barack Obama, föreslogs att skriva av USS George Washington. Men även det förslaget nedkämpades till roten.
För mycket har investerats i fartyget för att avveckla det halvvägs genom livscykeln, säger kongressen nu även om USS Harry Truman.
Parlamentarikerna påpekar också att detta strider mot den amerikanska flottans program för att bygga ut flottan med flera hundra enheter. Faktum är att den tidigare försvarsministern Mark Esper innan sin avgång hann presentera en uppdaterad plan fram till 2045, enligt vilken flottan då ska ha minst 500 fartyg.
"Alla försök att försena inköp av nya hangarfartyg av Ford-klass eller tidpunkten för underhåll av hangarfartyg i Nimitz-klass är strategiskt och ekonomiskt oansvariga och kommer utan tvekan att möta samma motstånd som 2014", skrev republikanske kongressmannen Rob Wittman i en artikel.
Faktum är att Battle Force 2045:s strategi innebär att öka takten i byggandet av nya attackubåtar av Virginia-klass i första hand. De förväntas bli 80 stycken. Dessutom kommer tonvikten att ligga på drönare av olika slag, som delvis kommer att ersätta missiljagare och spaningsfartyg.
Kongressledamöter är till och med för att öka antalet hangarfartyg. Och hänvisa till det "kinesiska hotet". Senator Roger Wicker frågade därför vid en hearing om 11 hangarfartyg kommer att räcka för att avskräcka Kina i Stilla havet, samtidigt som USA-flottan opererar i Mellanöstern och andra delar av världshaven.
Flottan av 11 hangarfartyg godkändes som en del av den marina strategin från 2007. Det antogs att dessa fartyg endast skulle behövas i två huvudteatrar: västra Stilla havet och Persiska viken. Nu är USA oroat över den kraftiga förstärkningen av den ryska flottan i Medelhavet och Nordatlanten.
Samtidigt rapporterar amiralerna i allt högre grad om allvarliga tekniska problem med hangarfartyg och stigande underhållskostnader. Till exempel var det 2019 bara USS Dwight D. Eisenhower som förblev stridsklar på USA:s östkust. Resten var i olika stadier av modernisering och översyn, och "Harry Truman" kraftsystem var ur funktion.
Det första fartyget av nästa generationens hangarfartyg, USS Gerald R. Ford, har varit väntat i mer än 15 år. Fartyget sjösattes 2013 men många designfel identifierades omedelbart och var så allvarliga att de inte kunnat åtgärdas förrän nu.
ria-novosti 30/3
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.