Anmärkningsvärt nog kommer varningen från en ebilsbyggare: Det kan vara så att elbilsboomen kommer att få ett bakslag, om nya beräkningar visar att glädjekalkylerna rörande miljön inte håller.
Svenska dagbladet i torsdags publicerade en intressant jämförelse.
En nybyggd bensindriven Volvo XC40 har lett till CO2-utläpp på 16 ton när den levereras.
Priset är 293 600 kr.
En nybyggd eldriven Polestar2 har lett till CO2-utsläpp på 26 ton.
Priset är 659 000 kr.
För att elbilen ska "tjäna in" det större CO2-utsläppen i produktionen måste den med svensk el först rulla 5 200 mil. För medelbilisten som kör 670 mil per år tar det nästan 8 år innan den "gröna" elbilen verkligen börjar bli grön!
MEN det faktum att elbilen är ca 350 000 kr dyrare har naturligtvis också ett miljöpris. För att frambringa den summan i produktionen kommer det att släppas ut ytterligare 34 ton CO2. (Min beräkning, SL)
Hänsyn måste förstås tas till att elbilen släpper ut mindre CO2. På 5 200 mil sparar den in 6,2 ton.
Det verkar alltså som att miljökalkylen blir negativ rätt långt fram i elbilens liv - och ingen vet hur länge den lever.
Därtill kommer de enorma nya problem med råvarutillgång som den nya tekniken skapar.
Tack, Svenska dagbladet för den tankeställaren.
Stefan Lindgren
Ja, och inte bara problem med tillgång av råvaror utan problem med brutala utvinningsmetoder som drabbar både natur och människor. Och sedan skall de förbrukade batterierna tas om hand, ett nytt miljöproblem.
SvaraRaderaDet är komiskt hur det för marknadsentusiasterna inte längre är marknaden som skall få råda utan de gröna byråkraterna i samråd med de gröna oligarkerna. De vet bättre än den annars så omhuldade marknaden. Den miljövänligaste bilen så långt blicken kan skåda är den med traditionella motorer, men se nej, den skall förbjudas ganska snart och redan nu straffbeskattas den kraftigt i många länder medan elbilen lika kraftigt subventioneras med skattepengar.
Och sedan kan man tycka vad man vill om koldioxiden. Bilismen kommer inte att rubba de ekvationerna varken hitåt eller ditåt. Å andra sidan hjälper subventionerna Elon Musk("vi kuppar mot regimer när vi vill, gilla läget") att komma till Mars, det kanske är det gröna målet ?
Den bästa bilen, ur alla aspekter, är en elektrisk som drivs med miljövänliga och ofarliga batterier som laddas och byts i den redan etablerade infrastrukturen - bensinmackarna. De behöver inte vara lättast, minst, högpresterande eller energitätast. Dessa krav är bilfabrikanternas. Inte våra.
SvaraRaderaAtt laddbilar och hybrider tillåts ha märkesspecifika batterier är absurt. Batteriet är ju en energibärare, på samma sätt som bensinen är det.
EU, som ofta värnar om konkurrensen, borde förbjuda att fordon utrustas med märkesspecifika batterier. Fordonen, och även andra produkter, ska naturligtvis kunna använda standardiserade batteripack som säljs på en konkurrensutsatt marknad.
Det är egentligen batterifrågan som fördyrar och fördröjer utvecklingen av diverse produkter som behöver "magasinerad" energi.
Vi har redan sett exempel på bilar vars batteripack byts automatiskt på ett par minuter. Så tekniken fungerar. Kina, och i synnerhet fattiga länder som Indien, kan inte skattevägen subventionera nybilsköpen. De ser bytbara och hyrda battier som den enda lösningen.
Då deras billiga och bättre lösningar kommer hit - vilka vill då ha dagens vrålåk med tillhörande laddstolpar?
Märk väl att ALLA nackdelar med eldrift försvinner med hyrda, standardiserade batteripack. Man kör bil på precis samma sätt som nu. Besöken vid macken sker oftare men blir mycket korta. Hyrbatterier ger en hel del fördelar. T ex kan förarlösa fordon rulla utan laddningsuppehåll, priset på bilar, nya såväl som begagnade, inkluderar inte batteriet, batteriparken förnyas i takt med teknisk utveckling och höjda miljökrav, begagnade batterier kan lätt renoveras, återanvändas och återvinnas, batterierna har en "karriär" där de nya och dyra finns där energitäthet och vikt/utrymme är viktigt medan de billiga återfinns i båtar och fastigheter.
Jag köper inte elbil förrän dessa drivs av miljövänliga och hyrda standardbatterier som autamatiskt byts vid t ex dagens mackar.
Mats BV Ericsson