Frankrikes president Emmanuel Macron förlorade i tisdags sin absoluta majoritet i parlamentet sedan sju medlemmar av hans parti bildat en ny miljöfraktion.
Detta är ett hårt slag för Macron, som siktat på att bli omvald för en andra ämbetsperiod 2022. I början av coronavirus-pandemin steg hans opinionssiffror, men nu är trenden nedåtgående.
Avhopparna anser sig vara "gröna" och ha en ekologisk agenda. ”Inför de enorma utmaningar som klimatförändringarna ställer oss inför, liksom förstörelsen av den biologiska mångfalden, utarmningen av naturresurser och en massiv arbetslöshet, måste vi ändra vår livsstil,” säger den nya fraktionen.
Gruppen består av 17 representanter: sju medlemmar av Macron-partiet, nio tidigare medlemmar av hans parti och en från ett annat parti.
En av avhopparna säger att målet också är att överbrygga klyftan mellan det urbana Frankrike och landsbygden. "Vi anser att det är brådskande att främja miljöprojekt och stärka solidariteten i vårt land," sade Emily Kariu, medlem i den nya fraktionen till Radio 1.
Macrons centristparti har nu 288 platser av den franska nationalförsamlingens 577 platser, jämfört med 308 platser efter valet.
Trots att Macron förlorat sin egen majoritet tros han kunna hanka sig fram med stöd från en annan centristfraktion, Mouvement Démocrat (Modem), som vanligtvis har stött Macron.
http://actualcomment.ru/makron-poteryal-bolshinstvo-2005192007.html
Vill endast kommentera ordet " klimatförändringar " ! Med all den nya vetenskapliga litteratur som framställs av exempelvis Elsa Wedding och Tege Tornvall finner jag klimatalarmisternas höga tonläge som ovetenskaplig. Klimatet har och kommer alltid att förändras oavsett mänsklig påverkan. Det finns många faktorer till klmatförändringar , varav solens minskade eller ökade aktivitet är en stark faktor. Du som är intresserad av moln bör nu se en skillnad i maj månad . Höga bolmande moln och många moln , vilket studsar ut solens värmande strålar. Sådana moln existerade när jag var 20 år . Minns dem i dess skönhet. Nu är jag 67 och får åter uppleva samma molnbildning skönhet. Jo , jag är skönhetsextremist. Men samtidigt starkt intresserad av klimatets variationer. Och vad som påverkar. Att endast en faktor mänsklig påverkan skulle vara grundbult för klimstförändringar finner jag vilseledande. Dessutom är gasen koldioxid en nyttig gas även om människor, kör fler vulkaner eller havsvatten släpper ut denna gas. Gasen är nyttig! En ökad koldioxidhalt i atmosfären ökar växters överlevnad vid torrt väder. Deras klyvöppningar ju bladen suger in koldioxid och är mindre beroende av gasen från marken. Den totala växtligheten globalt sett har ökat i och med ökad koldioxidhalt i atmosfären. Vilket resulterat i mer mättade munnar vad gäller population människan. Men dessa analyser får man väl inte yttra sig om i den perfektionistiska miljörörelsen , vars beklagan är konsumtion och produktion. Visserligen gled jag ur ämnet något , men jag är oppositionell till klimatalarmisternas ständiga behov att utse människan som sådan att vara konsument och producent.
SvaraRaderaFörstörelse av den biologiska mångfalden har väl med frekvenser av 4G i mobilnätet att göra . 5G lär väl även utrota människor . Men människor finns det ju gott om och en viss reducering som inte står pall för starka frekvenser är väl ointressant eftersom robotisering av transporter , industriprocesser m.m är ett överordnat fokus för de rika kapitalisterna. Alltid detta fokus på avskiljande av arbetarklass med robotisering av produktionsprocesser. Alltid detta avskiljande av arbetarklass med frekvenser i stadsmiljö med extrema vågor i det att psyke och hälsa slås ut . 5G är ohälsosamt mot både människa och djur och insekter. 5G är hälsosamt för alla trafikbolag eftersom bussförare, lastbilsförare och taxiförare kan ersättas med datoriserade förare. Omkring 100000 förare blir arbetslösa i Sverige. Hur ska politiker fixa arbete åt dessa personer ? Naturligtvis kan dessa politiker INTE skapa jobb åt dessa yrkesgrupper.Enbart socialt stöd ! // Frågan är om den nya tekniken med förarlösa fordon reducerar antalet trafikolyckor eller ökar antalet trafikolyckor ? Min gissning är att förarlösa fordon ökar antalet trafikolyckor . En förare av kött och blod är mer observant ( är mer intellektuell ) än en datoriserad förare. Sedan kan man ju undra över försäkringsbolagens ställningstagandet vad gäller förarlösas fordons försäkringsavgifter. Troligtvis hög kostnad,men , men huvudsaken är att arbetarklass byts ut till extrem teknik . Folkhälsa och arbetslöshet är av ringa betydelse för de styrande. Som vanligt alltså i historia och nutid !
SvaraRadera