om en spricka i den ”transatlantiska länken”.
Antagligen handlar det om betydligt trivialare ting, bl.a. att vägnätet i Östeuropa inte klarar de tunga amerikanska stridsvagnarna.
Enligt
rapporter från mötet var en viktig punkt utbyggnad och reparationer av
vägar och broar samt modernisering av järnvägar för att stärka
EU-ländernas försvarssamarbete, givetvis ”i samordning” med Nato.
Enligt
Sergej Samuilov vid det ryska USA- och Kanadainstitutet, som tillhör
vetenskapsakademin, är förklaringen enkel. I Östeuropa är vägar och
broar byggda för att klara sovjetiska T-72-stridsvagnar som väger 44 ton.
Men
de klarar inte de betydligt tyngre amerikanska Abrams-stridsvagnarna,
som väger 62 ton. Under Nato- övningar i öst har broar kollapsat och
vägar förstörts. Enligt Samuilov handlar det om långsiktig planering.
Under det kalla kriget hade USA 300 000 man i Europa, idag bara 60 000. Några omedelbara anfallsplaner existerar således inte, menar han.
Under det kalla kriget hade USA 300 000 man i Europa, idag bara 60 000. Några omedelbara anfallsplaner existerar således inte, menar han.
valdai discussion club 17/11, ryska posten
Som ryssar ofta säger: Allt börjar med en väg.
SvaraRaderaIntressant, och en möjlig förklaring till varför Sverige lade miljarder på att förstärka eller bygga om tusentals broar (förutom vägar) när EU höjde gränserna för axeltryck och totalvikt.
SvaraRadera(Wikipedia: Franska Leclerc väger mellan 54 och 57,7 ton beroende på modell; Abrams och tyska Leopard mellan 55 och 63,9 ton; T72 väger mellan 41 och 45 ton, T80 46 ton, T90 som mest 48 ton och Armata som mest 49 ton.)
Sveriges smygmedlemskap i NATO hade denna gång EUs lastbilstrafik som fikonlöv.
Pengar som skulle ha behövts för att underhålla och förbättra det eftersatta järnvägsnätet gick till NATO-anpassningen av vägnätet... sen kunde Leopard köpas in som stridsvagn 122.