Enligt den oberoende nyhetssajten Brasscheck.com har YouTube verkställt en omfattande slakt på oberoende medias inkomstmöjligheter. 10 000-tals journalister och videoproducenter har förlorat de inkomster som tidigare följt med höga tittarsiffror på YouTube.
Hela slakten har skett under stridsrop om att bekämpa "falska nyheter" och extremism i sociala media.
Det hela startade med att den brittiska regeringen tog bort all annonsering på YouTube med hänvisning till att annonser gett extremister oönskade inkomster.
I nästa steg hotade ett antal stora annonsörer att stoppa annonser för ungefär 750 miljoner dollar på YouTube.
Det motsvarar en sänkning på 7,5% av Googles totala intäkter för 2017, vilka förväntas uppgå till 10,2 miljarder dollar, rapporterar Business insider. Totalt 250 varumärken har dragit bort annonser från Google och YouTube hittills - men sökannonsering, som utgör större delen av Googles intäkter, har varit i stort sett opåverkad.
YouTube-bojkotten kan också leda till ökad granskning av konkurrerande videoplattformar som Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter, där annonser förenas med användargenererat innehåll, enligt Business Insider.
Tekniken att komma åt kontroversiella sajter är att påstå att de handlar om "krig och politiska konflikter", vilket förklaras olämpligt att förena med annonser. "Olämpligt språk" och "sexuell humor" är andra kriterier för att ta bort annonserna för vissa.
YouTube-skaparen Ethan Klein från kanalen H3H3Productions, som har över 3,6 miljoner abonnenter, har mist reklamintäkter för en rad olika videor, bl.a. från sin mest populära komedi, "Vape Nation", som har nästan 15 miljoner visningar.
"Dude same" med över 17 miljoner abonnenter har också drabbats, utan anmälan eller möjlighet att överklaga."
Detsamma gäller den starkt antikrigiska Brasscheck.com. Och alla YouTube-videor som har under
10 000 visningar försvinner annonsintäkterna utan pardon.
Det här är antagligen bara början på ett internationellt storskaligt försök att tysta alternativa media. Redan idag påverkar Googles hemliga sökalgoritmer starkt vilka nyheter som når de vanliga läsarna. Avstängning av annonsintäkter är ännu ett steg i samma riktning.
Stefan Lindgren
Det är märkligt - man kan skriva om de värsta och mest upprörande saker och folk har ingen mening om det. Inte 'bra', 'dålig', 'ointressant' - ingenting. Uppenbarligen behövs det inte vad vin skriver.
SvaraRadera