Hitler tar emot ovationer sedan han utnämnts till kansler 30 januari 1933. |
Den nyss bortgångne tyske historikern Kurt Pätzold
(1930-2016) tog i sin sista bok upp frågan om det tyska
medlöperiet igen. Miljontals tyskar hjälpte nazisterna - och vägrade
efter
kriget att inse eller erkänna sin skuld. Här följer ett avsnitt ur Pätzolds bok.
På den andra dagen efter sin utnämning till rikskansler meddelade Adolf
Hitler i en radiosändning sitt "regeringsprogram". I sitt tal tecknade han en
skräckbild av tysk historia sedan novemberrevolutionen 1918. Nyckelorden löd
sönderfall, oenighet, splittring, misshandel, svält, misär, lidande, ruin,
förfall, katastrof och kaos. Framställningen av Weimarrepubliken som en enda
skräckfylld tid skulle vara illhöra de grundläggande komponenterna i alla
Hitlers följande tal 1933 och tjänade också senare syftet att framhäva den egna
"storheten" och att själv framstå som räddare, ja frälsare.
Tyngdpunkten i skuldbeläggningen skiftade. Folket självt var
ansvarigt, närmare bestämt genom sitt handlande i november 1918 förorsakade att
Herren som straff återkallade sin välsignelse av tyskarna. De skyldiga angavs
mer precist av Hitler som "Marxismens partier", som påstods ha styrt
Weimarrepubliken i nära ett och ett halvt årtionde. Medan socialdemokraterna,
som 1919/1920 och 1928-1930 från kanslerposten lett stora koalitioner, inte
nämndes vid namn, riktades den hårdaste anklagelsen mot kommunisterna, trots att
KPD inte satt med i någon riksregering under Weimarrepubliken.
Snart utökade Hitler listan över syndarna till de "andra", som
under "14 långa år låtit Tyskland urarta". Dessutom gjordes segrarmakterna i
första världskriget och Versaillesfördragets författare skyldiga till det i
becksvart beskrivna tillståndet i riket. Samtidigt som detta fördrag hade
berövat tyskarna "alla livsutsikter och livsmöjligheter" hade det "årligen
berövat 20 000 människor i Tyskland livet" (tal i Sportpalatset den 24 oktober
1933). Det var anmärkningsvärt att i denna tirad nämndes inte med ett enda ord
det som annars tillhörde nazisternas stående repertoar av agitation och
hatpropaganda, nämligen ordet jude (...).
Massivt överlöperi
Under de både första åren av nazidiktatur steg antalet medlemmar i
nazistpartiet till nästan 2,5 miljoner och därvid var tillströmningen av män
betydligt större än av kvinnor. Om det fanns 66 miljoner medborgare den 1
januari 1935 var i genomsnitt var 26:e en "partikamrat" (...).
Överlöperiet - i en annan samhällelig brytning årtionden senare
myntades begreppet "halsvändare" - hade drivkrafter som kan observeras i många
liknande situationer i historien. Många sögs in i kölvattnet på nazisternas
framgångar och de handlade också av oro för sin sociala ställning och sitt
anseende. Liksom i normala tider, fast oftare i en sådan tidsvända, försökte en
del att bara rida på konjunkturen medan andra hade en böjelse för medlöperi. Ju
mindre fasta övertygelserna var, desto lättare kunde de bytas ut, som när man
byter skjorta. Även om det första steget - medlemskap i en nazistisk
organisation - rymde ett visst mått av självbedrägeri, tron på att inombords
kunna "förbli sitt gamla jag", var det bara få som undgick den ideologiska
nivelleringen och underkastelsen. "Dessa människor, som redan hade gett bevis på
sin svaga karaktär genom att ansöka om partimedlemskap, tenderade att så snart
de tillhörde partiet att snabbt och utan tvivel överge sina dittillsvarande
uppfattningar och anta det nazistiska tankegodset", skrev Sebastian Haffner
(Germany: Jekyll & Hyde 1939. Deutschland von innen betrachtet, London
1940). Detta var sant, om än i skiftande grad, för tidigare anhängare av andra
politiska åsikter.
Den massomfattande beredvilligheten att byta medlemsböcker, fanor
och övertygelser underblåstes energiskt och skickligt av de fascistiska ledarna.
De skapade en atmosfär av oundviklighet och segervisshet och förmådde att genom
snabbt på varandra följande kampanjer och insceneringar skapa en glad, ja rent
festlig upprymdhet som gränsade till hänryckning. På "det nationella upprorets
dag" (30 januari) följde valdagen (5 mars), "Potsdamdagen" (21 mars) och
"Nationella arbetets dag" (1 maj).
Ännu fanns det en smula bröd och redan skådespel. Fester som stod
ut mot vardagen räknades fortsättningsvis, i vart fall under förkrigsåren, till
den maktbefästande metodiken - och det från Berlin till sista by. Victor
Klemperer noterade 1938 i sin dagbok: "Det är påfallande hur det alltid och
överallt (…) jämt och ständigt och inte bara på söndagar förekommer fester och
fanor. Mässor, skyttetävlingar, regementsmöten, idrottsfest för en SA-grupp,
städer som firar 600-, 625-, 650-årsjubiléer etc, gruvjubileum (nyligen i
Freiberg med folkdräkter) etc. etc. Alltid fester, folkgemenskap, tredje riket,
fanor, fanor, fanor."
Och de andra, som inte kunde lockas av alla dessa politiska
föreställningar, fester, parader, demonstrationer, löften och högtidliga eder?
Till dem hörde inte bara den minoritet som hade bestämt sig för att stå emot och
sökte metoder för att motverka maktens stabilisering. Dit hörde också människor
som hade behållit sitt eget kritiska omdöme, som ibland redan tidigare hade
hållit sig borta från varje politisk aktivism och nu gjorde det mer än någonsin.
En del av dem lyckades bevara lugnet och intalade sig att denna "teater" eller
"svindel" inte skulle vara länge. Den måste "ebba ut" och brytas ned av inre
motsättningar. Andra riktade sina förhoppningar mot utlandets hållning. Tills
vidare måste man stå ut med de avskyvärda förhållandena. När dessa förhoppningar
och förväntningar visade sig falska ersattes de i borgerliga antinazistiska
kretsar av försök att helt försvinna in i privatlivet och inte bry sig eller
bekymra sig om något annat, ty "all politik är smutsig".
Till att börja med räckte det för de nya herrarna, som genom de
borgerligt oppositionellas tillbakadragande kunde agera ostört. Snart lyckades
dock nazisterna snoka upp denna kategori som drog sig undan och angrep den som
"kälkborgerlighet". Även den föll slutligen offer för trycket av "nationell
mobilisering", som allt färre kunde undkomma på arbetsplatser och i
bostadsområden. Eftergivenheten övergick gradvis i medverkan, som Sebastian
Haffner menade.
Det faktum att diktaturen konsoliderades efter 1933 berodde bara i
mindre utsträckning på förbättringar på det ekonomiska eller sociala området,
som myndigheterna kunnat tillskriva sig som sina framgångar. Antalet arbetslösa
minskade visserligen under året, men miljontals var fortfarande utan arbete, och
deras antal ökade säsongsmässigt mot slutet av året. De levde fortsatt i
eländiga, hårda och destruktiva förhållanden, förvärrade av ekonomiska och
finanspolitiska åtgärder av republikens sista regering. Även arbetslösa
SA-medlemmar väntade som förut på frukterna av "revolutionen", trots att man
exempelvis i Sachsen försökte ge dem förtur till lediga platser i företagen.
Till deras besvikelse förklarades den "nationalsocialistiska revolutionen" i
juli 1933 för avslutad. Den hade bestått i att de fascistiska ledarna hade tagit
statens ledande ämbeten i besittning och likviderat eller kriminaliserat
politiska rivaler och motståndare. Grunderna för det kapitalistiska samhället
hade lämnats orörda (...).
Sammantaget skedde inrättandet och konsolideringen av den
fascistiska diktaturen i Tyskland, jämfört med föregångaren i Italien, i rasande
fart. Det som hade tagit Mussolini åratal gick på bara några månader under
Hitler. De överrumplade motståndskrafter, som drivits utomlands eller i
illegalitet, hade inte ens tillnärmelsevis haft en uppfattning om hur omvälvande
och snabbt kraftförhållandena skulle vändas emot dem. Tills vidare kunde ingen
tidpunkt förutses när de ens skulle kunna bromsa nazisternas maktkonsolidering
(…).
Till det yttre trycket bidrog det faktum att det bland delar av
arbetarna - och i synnerhet de bättre betalda - grep omkring sig en
avpolitiseringsprocess, som byggde på såväl tillfredsställelsen över de nya
möjligheterna att forma fritiden som på övertygelsen att förhållandena ändå inte
skulle kunna ändras under överskådlig framtid. Ur denna krets citeras en röst på
följande sätt: "Vi medger att mycket är ruttet idag. Men materiellt har vi det
bättre än vi någonsin haft det och det är också värt en del."(Ur det
socialdemokratiska partiets Tysklandsrapporter 1934-1940, reprint, Frankfurt
1989) (...)
Förföljelse av judar
Ur det som nazireklamen framställde som en endräktig tysk folkgemenskap
utskildes en grupp tyskar, judarna, oavsett om deras förfäder hade levt i
Tyskland i århundraden eller hade invandrat på senare tid och oavsett om de hade
tyskt medborgarskap, hade ansökt om det eller inte. De tysk-fascistiska
ideologerna betecknade dem som oföränderligt icke-tyskar, som bärare av påstått
judiskt blod, mindervärdigt i jämförelse med det "germanska" eller "ariska". De
var undantagslöst parasiter som bara tillfogade tyskarna skada och utnyttjade
dem, ja de hade rentav för avsikt att underkuva dem.
Dessa dogmer och groteska lögner måste faktiskt ha varit nog för
att människor med genomsnittlig intelligens skulle undvika fascisterna, som ju
redan i Weimarrepubliken hade utmärkt sig som de mest rabiata antisemiter och
med sin antijudiska hets lyckats fler- och mångdubbla antalet fanatiska
anhängare. Detta var så mycket lättare som de inte var de första på detta
område. De kunde anknyta till förarbeten, inte minst av den kristna
antijudaismen. Den erbjöd visserligen, till skillnad från nazisternas blodslära,
judarna en möjlighet att konvertera, men förtalade dem på sitt sätt ända sedan
Luthers tid.
Den 30 januari 1933 hade riket för första gången fått en kansler,
som var en uttalad och aggressiv antisemit och helt enkelt förklarade judarna
vara fiender inte bara till tyskarna utan till alla européer och hela
mänskligheten. Detta innebar att judarna måste avskiljas från alla andra och
utvisas - i vart fall från Tyskland. Program för genomförandet av detta
utarbetades även om det till en början inte propagerades (…).
Å ena sidan hade denna antisemitism föregångare i den tyska
historien, som gjorde det lätt att anta och godkänna den. Å andra sidan innebar
den en brytning i statens politik. Efter Tyska rikets grundande 1871, och i
vissa tyska delstater ännu tidigare, hade alla antijudiska lagar upphävts,
vilket innebar mer eller mindre fullständigt lika chanser på alla
samhällsområden. Men nu berövades tyskarna av judisk härkomst, varav en
majoritet bekände sig till judendomen, återigen den jämlikhet som demokratiska
och socialistiska rörelser uppnått och som judarna tidigare åtnjutit.
Det kunde inte ske utan intellektuell och mental omvandling av de
flesta icke-judiska tyskar. Förutsättningarna för detta fanns. I kejsarriket var
antisemitismen ett utbrett tänkesätt i borgerliga och småborgerliga skikt och
nådde ut till mentalt efterblivna skikt av arbetare som inte hade nåtts av någon
upplysning.
De antijudiska åtgärderna inleddes 1933, inte av staten, utan redan
några veckor efter Hitlerregimens makttillträde av tyska universitet.
SA-medlemmar bland studenterna stängde dörrar till föreläsningssalar och
seminarierum för att hindra sina kamrater från att delta i judiska professorers
föreläsningar, en aktion av det nationalsocialistiska tyska studentförbundet, av
vilka en del gjorde anspråk på att vara eller vara på väg att bli "tysk elit".
Liknande saker hände vid domstolarna, där judar hindrades delta i förhandlingar
för att anklaga, försvara eller döma "tyskar".
Därefter dröjde det bara dagar innan regeringen - fascisterna i
gemenskap med sina konservativa tysk-nationella partner - började införa
antisemitiska lagar. Den 7 april 1933 fastställdes i en lag om offentlig tjänst
att judar måste avskedas från tjänster i alltifrån ministerier till kommuner och
deras bolag, vare sig det var gas- eller vattenverk, teatrar eller sjukhus. Det
var början på en rad lagar och förordningar som alla gick ut på att göra det
svårare för tyska judar att arbeta och leva i landet för att slutligen beröva
dem varje chans till överlevnad.
Endast en minoritet av tyskarna var delaktig i planeringen och
genomförandet av denna politik och endast en minoritet drog nytta av den.
Kapitalister kunde billigt ta över konkurrenternas industriföretag, banker,
försäkringsbolag, grossistfirmor, varuhus, aktier och bolagsandelar. Småborgare
kunde dra fördel av att judiska butiksinnehavare i nästa gathörn tvingades
stänga. En fördriven jude beredde arbets-, förtjänst- och karriärchanser åt en
"arier", vare sig det var en högskolelärare, skådespelare, läkare, jurist eller
prokurist. Denna minoritet av aktörer och profitörer, som kunde men inte behövde
vara identiska, tillväxte under nazidiktaturen och med judeförföljelsernas
utvidgning (…).
Massan av tyskar som inte satt något i brand, inte kastat någon
sten eller svingat någon hammare måste hållas viss räkning för att de inte
deltog. Det ändrar dock inte det faktum att de förvägrade de hjälpbehövande sin
hjälp. Inte bara det skulle upprepas under de följande åren. Ty råhet och
hänsynslöshet, eller i vart fall likgiltighet för de så kallade fiendernas liv
var ett mål för och inte endast en biprodukt av nationalsocialisternas
fostran.
Senare vittnesmål talar om att den s k kristallnatten den 9 till 10
november 1938 för ett antal tyskar innebar en brytning med regimen, som de
tidigare hade närmat sig eller försonats med. Det finns dock inga bevis för att
något betydande antal "riksmedborgare" skulle ha skakats av de händelserna eller
ha gripits av någon uppblossande rättskänsla. Antisemitismen och judehatet
accepterades gradvis som statlig politik (...).
Utan någon skuld
Redan innan krigets sista skott avfyrades ställdes frågan om skuld och
ansvar, inte för vägen in i kriget, utan för nederlaget. Den allmänna
föreställningen var att ledarna på lägre och mellannivå, som kommit att
betraktas som inkompetenta, bar skulden. Deras uppblåsthet och arrogans, deras
vällevnad, oförmåga och i slutändan även deras feghet var sådant som många hade
egna erfarenheter av.
Det var mot denna grupp många tyskars hat riktade sig, mot de
nazister som ända in på våren 1945 krävde ett meningslöst motstånd, organiserade
och förde befälet över detta och förföljde alla som ville hissa vit flagg.
Förutom dem drabbade kritik och klander flygvapnet och dess befälhavare Hermann
Göring, med tanke på erfarenheterna och konsekvenserna av de allierades
bombningar. Envist höll man fast vid legenden om ett förräderi som hade begåtts
av höga militärer inklusive de allra högsta, och som skulle ha lett till
nederlaget.
Och "Führern" själv? Självmördaren gynnades av att varje kritik som
gällde honom slog tillbaka som en bumerang. Ty de som nu ville kritisera honom
hade länge utgjort hans begeistrade följe och satsat på hans storhet, hans
allvetande, hans geni som fältherre och hans ofelbarhet. Ingenting glömde de
dock snabbare än detta.
När nazistregimen 1945 var slagen militärt och dess högsta ledare
ställdes till ansvar inför den internationella krigsförbrytartribunalen i
Nürnberg rådde det ingen tvekan om att de inte ensamma hade orsakat vad som hade
skett sedan 1933 i Tyskland och vad Tyskland hade ställt till med i Europa och
långt utanför dess gränser. Men massorna själva? Det var ett "allmänt synsätt",
hette det i en analys av "Dönitz riksregering" i mars 1945 "att de breda
folkmassorna redan fritar sig från all skuld för krigsutvecklingen. De hänvisar
till det faktum att de inte har haft något ansvar för krigföringen och
politiken. Snarare har de gjort allt vad ledningen har krävt av dem sedan början
av detta krig." Många började betrakta sig som helt oskyldiga offer. De hade
inte "förtjänat" att "ledas in i en sådan katastrof".
Detta känsloläge tog efterkrigspolitikerna i de västra
ockupationszonerna några månader senare hänsyn till när de började jaga väljare
till de annonserade delstatsvalen. De försäkrade väljarna som de uppvaktade om
deras offerstatus och undvek mot bättre vetande att tala om deras roll som
medlöpare till de mest brottsliga politiker som någonsin stått i spetsen för ett
statsväsen. Vägen till erkännande och medgivande av den det egna medansvaret för
det inträffade förlängdes på detta sätt för de tyskar som levde i västzonerna.
Miljontals "medlöpare" nådde aldrig den vägens slut. Inte så få av dem som hade
levt under fascismen och världskriget vägrade att överhuvudtaget beträda
den.
övers: Stefan Lindgren
med tillstånd av Eulenspiegel Verlag (edition Ost)
I junge Welt 23 augusti 2016 hittar man Pätzolds essä "Dubbel blindhet" där han kritiskt granskar hur medlöperiet behandlats i antifascistisk och socialistisk historieskrivning.
I junge Welt 23 augusti 2016 hittar man Pätzolds essä "Dubbel blindhet" där han kritiskt granskar hur medlöperiet behandlats i antifascistisk och socialistisk historieskrivning.