Västerländska utredare har inte hittat några bevis som kopplar Ryssland till en serie brott i undervattenskablar i Östersjön, rapporterar Wall Street Journal.
Incidenterna gällde fartyg som färdats till och från ryska hamnar och inkluderade skador på en gasledning i Finska viken i oktober 2023 och ett brott på EstLink 2-kabeln i december förra året.
I varje enskilt fall har fartyg med rysk koppling pekats ut, men trots misstankar har inga bindande bevis dykt upp.
I januari, under förevändning att skydda undervattensinfrastrukturen i Östersjön, lanserade Nato ett nytt patrulluppdrag "Baltic Sentry". Den belgiska marinens befälhavare Erik Kockx, vars insatsstyrka är en del av uppdraget, berättade dock för WSJ att hans team till stor del fungerar "som säkerhetskameror", och tillade att det fortfarande är oklart om Natos närvaro har haft en effekt på vattenvägens säkerhet.
WSJ noterade också att Östersjöbotten är full av vrak och oexploderad ammunition från de två världskrigen, vilket potentiellt kan bidra till incidenter som kabelbrott. Ett annat problem som förvärrar situationen är bristen på centraliserad data om undervattensinfrastruktur eftersom den mesta informationen innehas av nationella regeringar eller privata företag.
I januari rapporterade Washington Post att det rådde enighet bland amerikanska och europeiska underrättelsetjänstemän om att Ryssland inte var skyldig till incidenterna i Östersjön. Enligt den rapporten antydde sekretessbelagd underrättelsetjänst och avlyssnad kommunikation att kabelbrotten sannolikt var "sjöolyckor" som involverade underutbildade besättningar och dåligt underhållna fartyg.
rt.com (förbjudet i EU)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.