Martin Luther spred "fake news" om påven |
Falska nyheter uppfanns redan för 500 år sedan. Vi måste lära oss av deras historia, skriver filosofen Roman Krznaric.
Nej, påven hade inte åsnehuvud och fiskfjällshud. Det var bara i Martin Luthers propaganda och den blev närmast viral.
Inom några timmar
efter den dödliga knivhuggningen av tre ungdomar i Stockport den 29 juli började
rykten florera i sociala medier om att gärningsmannen var en papperslös
muslimsk invandrare. Vid 15-tiden nästa dag hade hans påstådda namn,
”al-Shakati”, nämnts på plattformen X (tidigare Twitter) mer än 30 000 gånger.
Under de följande
dagarna spred sig det muslim- och invandrarfientliga våldet över flera
brittiska städer, där högerextrema mobbar gick till attack mot moskéer och
asylboenden.
Oroligheterna
fortsatte även efter det att påståendena avslöjats som falska och angriparens
identitet visade sig vara en 17-åring född i Cardiff av icke-muslimska
föräldrar från Rwanda.
När jag följde
händelseförloppet - som bland annat riktade sig mot en frivilligorganisation
som arbetar med asylsökande och flyktingar runt hörnet från mitt hem - kunde
jag inte låta bli att se oroande paralleller till det avlägsna förflutna.
Begreppet ”fake
news” - och de medföljande klickbetena och den digitala polariseringen - må ha
populariserats först under senare år, men fenomenet i sig kan spåras tillbaka
till en mycket äldre omvälvande kommunikationsteknik: tryckpressen.
Häxjakter,
gamla och nya
Tryckpressen
framställs vanligtvis som en godartad uppfinning som hjälpte till att sprida
utbildning och läskunnighet vitt och brett efter sitt införande i 1400-talets
Tyskland. Men som jag diskuterar i min nya bok History
for Tomorrow: Inspiration from the Past for the Future of Humanity, spred Gutenbergs banbrytande mekaniska
tryckpress också våld och social polarisering.
Ingenstans var
detta mer synligt än i förföljelsen av så kallade ”häxor”. Mellan cirka 1530
och 1650 greps den europeiska kontinenten av en häxjaktshets. I England dömdes
cirka 500 personer - de allra flesta kvinnor - till döden för det påstådda
brottet häxeri. I Tyskland var siffran däremot närmare 25 000. De anklagades för kannibalism och
barnamord, för att ha haft sex med djävulen och dyrkat honom i nattliga
sammankomster, för att ha gjort vaxmodeller av sina offer för att framkalla död
eller sjukdom, för att ha dödat boskap och för att ha flugit på getter och
kvastar.
En av de
viktigaste förklaringarna till denna våldsamma förföljelsevåg var tryckpressen.
Särskilt i Tyskland dök sensationella nyheterupp i form av illustrerade
pamfletter och stora flygblad, föregångarna till moderna tidningar. Uppgifterna
får dagens falska nyheter att i jämförelse framstå som ganska tama.
Ett tidigt
exempel är den ”skräckinjagande historien” om Schiltach-pigan, en ung kvinna som med djävulens hjälp påstods ha flugit på en ugnsgaffel
för att bränna ner en stad i Schwarzwald 1533. Hon brändes på bål för sitt
påstådda brott.
Historien
publicerades och återpublicerades av ivriga tryckare över hela världen, på ett
fantasifullt sätt sexualiserad med vågade färgillustrationer som föreställde
den namnlösa kvinnan topless bland de omgivande lågorna. Sådana
uppseendeväckande ”true crime”-historier om ”häxor” var en storsäljare för den
växande tryckeribranschen, och historikern Natalie Grace beskriver dem som ”den tidigmoderna motsvarigheten till klickbete”.
Klickbete från
1533: Schiltac-pigan bränns levande när staden som hon påstås ha satt eld på
går upp i lågor. Wikicommons
Parallellerna
mellan nutiden och de häxhistorier som flög ur tryckpressarna i 1500-talets
Europa är alltför tydliga. I dag har jakten flyttats till grupper som ”illegala
invandrare” och ”muslimska extremister”: främlingar som, i likhet med häxorna i
det förflutna, används som syndabockar för den ekonomiska misär och andra
missförhållanden som drabbar våra samhällen.
”Historien om den
europeiska häxjakten ... är en historia som vi kan och måte lära oss av”, sammanfattar
historikern Charles Zika i sin bok The Appearance of Witchcraft från 2007,
Martin Luther
blir viral
Det är vanligt
att med chock och förvåning tala om den akuta sociala och politiska
polarisering som orsakas av sociala medieplattformar, tack vare algoritmer som
fångar användarna i ekokammare där deras befintliga övertygelser ständigt
förstärks av delade inlägg och nyhetsflöden. Men dagens motsättningar mellan
Trumpanhängare och Trumpmotståndare eller klimatförändringsaktivister och
klimatförändringsförnekare har en tydlig historisk föregångare i tryckteknikens
effekter för över fyra århundraden sedan, effekter som bidrog till att driva in
en kil mellan protestanter och katoliker.
Det är en
historia som går tillbaka till år 1517, då den protestantiske reformatorn
Martin Luther blev viral. Bara några veckor efter att han spikat upp sina
berömda 95 teser som kritiserade katolsk korruption på dörren till en kyrka i Wittenberg
i Tyskland, översattes hans text från latin till tyska och spreds med hjälp av
de nya tryckpressarna.
Luther var en
skicklig medieoperatör. Han översatte snabbt Nya testamentet till tyska för
första gången så att det kunde läsas av vanliga människor, och började
publicera billiga antikatolska pamfletter med tecknade träsnitt som
förlöjligade det religiösa etablissemanget (inklusive påven med åsnehuvud och
fiskfjällshud).
Ett
osmickrande porträtt av påven från en av Martin Luthers pamfletter som trycktes
1523. Wikicommons
Den katolska
hierarkins obskyra latinska publikationer kunde knappast konkurrera: av de
totalt sex miljoner pamfletter som trycktes under det första årtiondet av det
som blev reformationen var en tredjedel Luthers. Även om tryckpressen fungerade som en
befriande kraft som främjade den protestantiska saken och utmanade den
etablerade katolska kyrkans auktoritet, utlöste den också oroligheter och
bidrog till att skapa en intensiv period av religiös omvälvning och social
polarisering över hela kontinenten, inklusive religionskrigen (1562–1598) och
trettioåriga kriget (1618–1648) där uppskattningsvis åtta miljoner människor
dog.
Som historikern Elizabeth Eisenstein hävdade 1979:
Kaféer och den
demokratiska kulturens födelse
Även om historien
om tryckpressen är en varnande berättelse för vår tid av sociala medier, en
historia som avslöjar hur lätt kommunikationsteknologier kan bli verktyg för
våld och förföljelse, finns det trots allt också några goda historiska nyheter
att rapportera.
Den
massläskunnighet och utbildning som spreds av tryckpressarna bidrog så
småningom till att utmana vidskepelsen kring häxeriet. Mer oväntat är att
boktryckarkonsten spelade en grundläggande roll för framväxten av den moderna
demokratiska kulturen och de mänskliga rättigheterna under 1700-talet. Det
skedde i tandem med en annan revolutionerande uppfinning: kaffehuset.
Kaffehusen hade
sitt ursprung i Turkiet och började spridas över Europa i slutet av 1600-talet.
År 1700 fanns det mer än 2 000 bara i London. De var anmärkningsvärda inte bara
för att en person kunde sitta hela dagen med en skål kaffe för bara en penny,
utan också för att ett av deras utmärkande drag var ett gemensamt bord där
främlingar kunde konversera med varandra, samtalen smörjda av de gratis
tidskrifter och pamfletter som vanligtvis erbjöds.
”Kaféerna var en
lockande social plattform för informationsutbyte”, säger Tom Standage, och fungerade som ett operativsystem för utbyte av nyheter, åsikter och
skvaller. Även om vissa specialiserade sig på vetenskapliga diskussioner,
affärer eller konst, var de framför allt nav för politiska samtal om allt från
slaverimotstånd till republikanism. De var i själva verket skolor i demokrati
för den framväxande (manliga) borgarklassen, där radikala författare som Daniel
Defoe eller Tom Paine kunde höras hålla hov.
På 1700-talets
kaffehus i London samtalades det och de senaste tidskrifterna cirkulerade kring
de gemensamma borden. Wikicommons
I vår tid av
social splittring och alienation, och minskad tilltro till demokratiska
institutioner, skulle vi kunna lära oss ett och annat av kung Georges kaféer.
Det kan vara
svårt att hitta utrymmen för respektfulla digitala samtal mellan främlingar,
delvis på grund av anonymiteten som ger fritt spelrum för politiska invektiv
och övergrepp på nätet. Så varför inte försöka återuppliva våra förfäders
kaffekultur ansikte mot ansikte genom att återinföra gemensamma bord på dagens
kaféer? Det finns nu cirka 30 000 sådana bara i Storbritannien. Om det bara
förekom 10 samtal mellan främlingar per dag kring vart och ett av dem, skulle
det bli över 100 miljoner samtal per år.
Vi kan också
inspireras av dialogprojekt som Death Café-rörelsen, som sedan 2011 har organiserat
mer än 15 000 diskussioner om döden på befintliga caféer i 83 länder, eller av Parents Circle, som håller samtal mellan palestinier och israeler som har haft
familjemedlemmar som dödats i konflikten, där de delar med sig av sina
berättelser och sin sorg.
Samtal är ett
viktigt socialt kitt i ett fragmenterat samhälle och avgörande för att en sund
offentlig sfär ska kunna fungera. Låt oss lämna häxjaktens och den giftiga
polariseringens tid bakom oss och låt oss vägledas av historikern Theodore Zeldins kloka ord:
”En god konversation är
en konversation där man säger det man aldrig har sagt förut.”
Denna artikel bygger på Roman
Krznarics nya bok, History for Tomorrow: Inspiration
from the Past for the Future of Humanity. Roman Krznaric är filosof (och tidigare and
f.d. statsvetare) vars böcekr har publicerats på mer än 20 språk. Hans senaste
bok är The Good Ancestor: How to Think Long
Term in a Short-Term World. Artikeln har tidigare publicerats av Open Democracy
Dela på
WhatsAppShare on
FacebookShare on X
(Twitter)Share on
TelegramShare on RedditShare on Email
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.