16 september 2021

Tyskt bedrägeri på högsta nivå

 "Dieselgate"-processen började idag i Braunschweigs stadshus i tyska delstaten Niedersachsen.

Tingsrätten vill fastställa vilket ansvar de högsta Volkswagen-cheferna hade för skandalen som gäller manipulerade utsläppsvärden för bolagets dieselmotorer.

Den viktigaste åtalade, tidigare VD:n Martin Winterkorn valde dock att utebli.

På grund av pandemin har bedrägeriprocessen skjutits upp flera gånger, men när den nu började måste behandlingen av Winterkorn inledningsvis avskiljas från processens  övriga delar.

Frågan "Vem visste vad och när?" har i sex år har denna fråga stått i centrum för den rättsliga behandlingen av "Dieselgate".

Tingsrätten vill klargöra VW-chefernas personliga ansvar för en av de största tyska ekonomiska skandalerna.

Skandalen avslöjades i september 2015 när US Environmental Protection Agency informerade det motsvarande organet i Europa EPA om manipulering med utsläppstester på dieselbilar. Kort innan hade VW erkänt felaktiga testresultat.

Några dagar senare avgick vd Martin Winterkorn och en industrikris av omfattade proportioner utlöstes. Sedan flera år tillbaka har många domstolar behandlat aspekter av civilrätt, såsom ersättning till konsumenter eller investerare. Bara för de juridiska kostnaderna har mer än 32 miljarder euro samlats in eller avsatts hos VW.

Under tiden har ett avtal om ersättning förhandlats med Winterkorn, andra tidigare chefer och ansvarsförsäkringsbolag för totalt 280 miljoner euro.

Fyra ex-chefer står åtalade för kommersiella och gängliknande bedrägerier med manipulerad programvara i miljontals bilar och andra brott. Den påstådda brottsperioden går tillbaka till 2006. Enligt åklagarmyndigheten var de anklagade ansvariga för att lura myndigheter och kunder med den olagliga programvaran.

Följaktligen visste de fyra att olagliga anordningar användes i tester för riktad minskning av kväveoxidutsläpp. Åklagarna är övertygade om att de åtalade också ville ha detta förfarande för över 9 miljoner VW-, Audi-, Seat- och Skoda-bilar.

Ledningsgruppen sägs ha hjälpt till att utveckla programmet eller inte hindrat dess vidare utveckling. Från början riktades många frågor mot före detta VD:n Winterkorns handlingar eller underlåtenheter. Han avgick och tog därmed ett slags allmänt ansvar för det som hade hänt - men påstod samtidigt att han "inte var medveten om något fel".

Ändå är den en gång högst betalda chefen för alla Dax-företag nu den mest framstående svaranden. Hittills var den tidigare Audi-chefen och VW-styrelseledamoten Rupert Stadler, som ställs inför rätta i München, den högsta grupprepresentanten.

Winterkorn dök inte upp i Braunschweig i början av rättegången av hälsoskäl och hans närvaro har skjutits upp "till en senare tidpunkt". Åklagarmyndigheten har lämnat in ett klagomål mot den delning av processen som nu skett.

Det har gått mer än två år från åtalet i april 2019 till rättegångens början. De ansvariga domarna bad inledningsvis åklagaren omarbeta och till och med skärpa några av anklagelserna. Ingen förväntar sig en snabb rättegång i Braunschweig. Totalt planeras 133 dagars förhandlingar fram till 2023.

Winterkorn väntar sannolikt ett straff på upp till 10 års fängelse.

https://www.heise.de/news/Volkswagen-Dieselgate-Prozess-beginnt-ohne-Ex-Konzernchef-Winterkorn-6193354.html


1 kommentar:

  1. Dumma och kriminella av allt att döma. Fast sedan kan man undra. USA har gjort sitt bästa för att skada Europas industriella jättar och banker till fördel för sina egna. Européers blåögdhet har visserligen underlättat. Som när Nokia prompt ville ha en chef med bakgrund hos Microsoft och bolagets ras tog fart. Alsthom, Airbus, Siemens och många fler. USA tillverkar nästan inga personbilar med dieselmotorer vilket ledde till att kraven kunde läggas konstlat höga utan konsekvenser för de egna bensinslukarna.

    Min egen medelstora dieselvagn har så låga förbrukningsvärden att jag trott att instrumenten visar fel, dessa som anger snittförbrukningen efter varje färd samt återstående reserv i tanken. Men inget fusk på den punkten. Halv liter milen med snabb körning och 0,4 liter på 80-väg. Det är den egentliga miljöbilen. Nu skall fattigare bilister subventionera de förmögnas elbilism för att herr Musk skall kunna flyga ut i rymden. Elbilar och hybrider är mycket dyrare men skattebetalarna skall kompensera de stackars miljonärerna som fräser omkring med sina teslor genom att befria dem från alla pålagor som övriga belastas med. Och någon batteriskatt talas det inte om fastän batteriernas råvara och återvinning är frågetecken, liksom elproduktionen.

    SvaraRadera

Underteckna med ditt namn.