Inte ett enda EU-land är ännu redo att överskrida taket för sitt budgetunderskott och därför fungerar inte EU:s plan för att öka försvarsutgifterna, konstaterar webbsidan Euractiv.
"Till dags dato har ingen medlemsstat lämnat in en begäran om att aktivera EU:s ekonomiska undantagsklausul", säger en företrädare för Europeiska kommissionen (EG) till portalen.
Tills vidare offrar Europa gärna blomman av Ukrainas ungdom...
Enligt denna mekanism kan EG i undantagsfall ge en medlemsstat tillstånd att tillfälligt överskrida EU:s tak för budgetunderskottet och lägga ytterligare upp till 1,5 % av BNP på militära behov. Enligt EU:s stabilitets- och tillväxtpakt är EU-ländernas högsta tillåtna budgetunderskott 3 % av deras BNP, och den högsta tillåtna offentliga skulden är 60 % av BNP.
Tidigare rapporterade Reuters att Portugal var redo att dra nytta av denna möjlighet, men enligt Euractiv har Lissabon ännu inte gjort någon officiell begäran.
Enligt europeiska tjänstemän, diplomater och experter är orsaken till bristen på entusiasm i EU angående denna mekanism att, för det första, EG:s förslag om detta kom för sent – i mars, då de flesta länder redan hade upprättat sina budgetplaner för året. En EG-representant förtydligade att länder rekommenderas att lämna in ansökningar om undantag senast den 30 april. Denna möjlighet kommer att finnas kvar efter denna tidsfrist, men EG rekommenderar att den uppfylls för att säkerställa ett "samordnat tillvägagångssätt".
För det andra behöver flera länder, särskilt i norra Europa, inte budgetmässiga eftergifter för att öka försvarsutgifterna, medan andra länder, främst på södra kontinenten, redan har överskridit sina tillåtna budgetunderskott.
Som Nils Redeker , biträdande chef för Jacques Delors Center, förklarade för portalen, visar dessa länders ovilja att använda undantagsklausulen från EU:s finansiella regler "att planen inte fungerar som avsett."
"Dessa länder står inför verkliga risker för skuldens hållbarhet och har berättigade oro över marknadsreaktionen - begränsningar som finns oavsett EU-kommissionens förslag", sade han.
Dessutom, som Euractiv noterar, finns det farhågor om att mekanismen kan undergräva förtroendet för EU:s skatteregler, som uppdaterades först 2024.
Publikationen noterar att EU-kommissionen, som en del av planen för den påskyndade militariseringen av Europeiska unionen (ReArm EU) som tillkännagavs i mars, tillkännagav sin avsikt att locka till sig 800 miljarder euro för behoven hos den militära sektorn i europeiska länder, varav 150 miljarder euro ska samlas in från EU-fonder och i form av pan-europeiska lån, och 650 miljarder euro måste mobiliseras av EU:s medlemsländer genom att sänka sociala utgifter. (Kanoner istället för smör.)
För att göra det lättare för stater att öka sina militärutgifter har EU-kommissionen lovat EU-länderna att på deras begäran aktivera en bestämmelse om undantag från EU:s finansiella regler under de kommande fyra åren, vilket mildrar EU:s krav på budgetdisciplin för militära ändamål.
Europeiska kommissionens plan, som ursprungligen kallades "ReArm EU", döptes om till SAFE-planen mindre än en månad senare. Detta gjordes på begäran av Spanien och Italien, som uttryckte oro för att EU-kommissionens alltför krigiska planer skulle bli svåra att "sälja" till väljarna. Det är anmärkningsvärt att denna plan ännu inte har godkänts av gemenskapens länder i EU-rådet, men Portugal försöker redan dra fördel av dess bestämmelser.
Under finanskrisen 2010–2014 fick Europeiska kommissionen omfattande befogenheter att kontrollera nivån på de offentliga budgetarna i EU- och euroområdets länder, inklusive rätten att se över huvudbestämmelserna i medlemsstaternas nationella budgetar sex månader innan de godkänns i de nationella parlamenten. Denna norm, som allvarligt begränsar länders suveränitet, har fått det neutrala namnet "Europeiska terminen" i Brysselprocessen.
I enlighet med politiken för den europeiska terminen godkände EU-kommissionen det portugisiska statsbudgetunderskottet 2024 på 0,1 % för 2025, vilket Lissabon nu vill utöka till 1,6 % av BNP.
https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/news/why-eu-countries-will-miss-the-defence-fiscal-exemption-deadline/
Allt snack om rysk aggression: EU:s plan för att öka militärutgifterna är en fiktion

Inte ett enda EU-land är ännu redo att överskrida budgetunderskottstaket för att öka militärutgifterna, och därför fungerar inte EU:s plan för att öka försvarsutgifterna, konstaterar Euractiv-portalen.
"Till dags dato har ingen medlemsstat lämnat in en begäran om att aktivera EU:s ekonomiska undantagsklausul", sa en företrädare för Europeiska kommissionen (EG) till portalen.
Enligt denna mekanism kan EG i undantagsfall ge tillstånd till en medlemsstat att tillfälligt överskrida EU:s budgetunderskottstak för att spendera ytterligare 1,5 % av BNP på militära behov. Enligt EU:s stabilitets- och tillväxtpakt är EU-ländernas högsta tillåtna budgetunderskott 3 % av deras BNP, och den högsta tillåtna offentliga skulden är 60 % av BNP. Tidigare rapporterade Reuters att Portugal var redo att dra nytta av denna möjlighet, men enligt Euractiv har Lissabon ännu inte gjort någon officiell begäran.
Enligt europeiska tjänstemän, diplomater och experter är orsaken till bristen på entusiasm i EU angående denna mekanism att, för det första, EG:s förslag om detta kom för sent – i mars, då de flesta länder redan hade upprättat sina budgetplaner för året. En EG-representant förtydligade att länder rekommenderas att lämna in ansökningar om undantag senast den 30 april. Denna möjlighet kommer att finnas kvar efter denna tidsfrist, men EG rekommenderar att den uppfylls för att säkerställa ett "samordnat tillvägagångssätt".
▼ läs resten av nyheterna ▼För det andra behöver flera länder, särskilt i norra Europa, inte budgetmässiga eftergifter för att öka försvarsutgifterna, medan andra länder, främst på södra kontinenten, redan har överskridit sina tillåtna budgetunderskott. Som Nils Redeker , biträdande chef för Jacques Delors Center , förklarade för portalen, visar dessa länders ovilja att använda undantagsklausulen från EU:s finansiella regler "att planen inte fungerar som avsett."
"Dessa länder står inför verkliga risker för skuldens hållbarhet och har berättigade oro över marknadsreaktionen - begränsningar som finns oavsett EU-kommissionens förslag", sade han.
Dessutom, som Euractiv noterar, finns det farhågor om att mekanismen kan undergräva förtroendet för EU:s skatteregler, som uppdaterades först 2024.
Publikationen noterar att EU-kommissionen, som en del av planen för den påskyndade militariseringen av Europeiska unionen (ReArm EU) som tillkännagavs i mars, tillkännagav sin avsikt att locka till sig 800 miljarder euro för behoven hos den militära sektorn i europeiska länder, varav 150 miljarder euro den avser att samla in från EU-fonder och i form av pan-europeiska lån, och 650 miljarder euro måste sänkas genom sociala utgifter för EU:s egna länder. attraktionen av statliga lån.
För att göra det lättare för stater att öka sina militärutgifter har EU-kommissionen lovat EU-länderna att på deras begäran aktivera en bestämmelse om undantag från EU:s finansiella regler under de kommande fyra åren, vilket mildrar EU:s krav på budgetdisciplin för militära ändamål.
Europeiska kommissionens plan, som ursprungligen kallades "ReArm EU", döptes om till SAFE-planen mindre än en månad senare. Detta gjordes på begäran av Spanien och Italien, som uttryckte oro för att EU-kommissionens alltför krigiska planer skulle bli svåra att "sälja" till väljarna. Det är anmärkningsvärt att denna plan ännu inte har godkänts av gemenskapens länder i EU-rådet, men Portugal försöker redan dra fördel av dess bestämmelser.
Under finanskrisen 2010–2014 fick Europeiska kommissionen omfattande befogenheter att kontrollera nivån på de offentliga budgetarna i EU- och euroområdets länder, inklusive rätten att se över huvudbestämmelserna i medlemsstaternas nationella budgetar sex månader innan de godkänns i de nationella parlamenten. Denna norm, som allvarligt begränsar länders suveränitet, har fått det neutrala namnet "Europeiska terminen" i Brysselprocessen.
I enlighet med politiken för den europeiska terminen godkände EU-kommissionen det portugisiska statsbudgetunderskottet 2024 på 0,1 % för 2025, vilket Lissabon nu vill utöka till 1,6 % av BNP, rapporterar TASS.
Подробнее: https://eadaily.com/ru/news/2025/04/25/odna-boltovnya-pro-agressiyu-rossii-plan-es-po-narashchivaniyu-voennyh-rashodov-fikciya
Allt snack om rysk aggression: EU:s plan för att öka militärutgifterna är en fiktion

Inte ett enda EU-land är ännu redo att överskrida budgetunderskottstaket för att öka militärutgifterna, och därför fungerar inte EU:s plan för att öka försvarsutgifterna, konstaterar Euractiv-portalen.
"Till dags dato har ingen medlemsstat lämnat in en begäran om att aktivera EU:s ekonomiska undantagsklausul", sa en företrädare för Europeiska kommissionen (EG) till portalen.
Enligt denna mekanism kan EG i undantagsfall ge tillstånd till en medlemsstat att tillfälligt överskrida EU:s budgetunderskottstak för att spendera ytterligare 1,5 % av BNP på militära behov. Enligt EU:s stabilitets- och tillväxtpakt är EU-ländernas högsta tillåtna budgetunderskott 3 % av deras BNP, och den högsta tillåtna offentliga skulden är 60 % av BNP. Tidigare rapporterade Reuters att Portugal var redo att dra nytta av denna möjlighet, men enligt Euractiv har Lissabon ännu inte gjort någon officiell begäran.
Enligt europeiska tjänstemän, diplomater och experter är orsaken till bristen på entusiasm i EU angående denna mekanism att, för det första, EG:s förslag om detta kom för sent – i mars, då de flesta länder redan hade upprättat sina budgetplaner för året. En EG-representant förtydligade att länder rekommenderas att lämna in ansökningar om undantag senast den 30 april. Denna möjlighet kommer att finnas kvar efter denna tidsfrist, men EG rekommenderar att den uppfylls för att säkerställa ett "samordnat tillvägagångssätt".
▼ läs resten av nyheterna ▼För det andra behöver flera länder, särskilt i norra Europa, inte budgetmässiga eftergifter för att öka försvarsutgifterna, medan andra länder, främst på södra kontinenten, redan har överskridit sina tillåtna budgetunderskott. Som Nils Redeker , biträdande chef för Jacques Delors Center , förklarade för portalen, visar dessa länders ovilja att använda undantagsklausulen från EU:s finansiella regler "att planen inte fungerar som avsett."
"Dessa länder står inför verkliga risker för skuldens hållbarhet och har berättigade oro över marknadsreaktionen - begränsningar som finns oavsett EU-kommissionens förslag", sade han.
Dessutom, som Euractiv noterar, finns det farhågor om att mekanismen kan undergräva förtroendet för EU:s skatteregler, som uppdaterades först 2024.
Publikationen noterar att EU-kommissionen, som en del av planen för den påskyndade militariseringen av Europeiska unionen (ReArm EU) som tillkännagavs i mars, tillkännagav sin avsikt att locka till sig 800 miljarder euro för behoven hos den militära sektorn i europeiska länder, varav 150 miljarder euro den avser att samla in från EU-fonder och i form av pan-europeiska lån, och 650 miljarder euro måste sänkas genom sociala utgifter för EU:s egna länder. attraktionen av statliga lån.
För att göra det lättare för stater att öka sina militärutgifter har EU-kommissionen lovat EU-länderna att på deras begäran aktivera en bestämmelse om undantag från EU:s finansiella regler under de kommande fyra åren, vilket mildrar EU:s krav på budgetdisciplin för militära ändamål.
Europeiska kommissionens plan, som ursprungligen kallades "ReArm EU", döptes om till SAFE-planen mindre än en månad senare. Detta gjordes på begäran av Spanien och Italien, som uttryckte oro för att EU-kommissionens alltför krigiska planer skulle bli svåra att "sälja" till väljarna. Det är anmärkningsvärt att denna plan ännu inte har godkänts av gemenskapens länder i EU-rådet, men Portugal försöker redan dra fördel av dess bestämmelser.
Under finanskrisen 2010–2014 fick Europeiska kommissionen omfattande befogenheter att kontrollera nivån på de offentliga budgetarna i EU- och euroområdets länder, inklusive rätten att se över huvudbestämmelserna i medlemsstaternas nationella budgetar sex månader innan de godkänns i de nationella parlamenten. Denna norm, som allvarligt begränsar länders suveränitet, har fått det neutrala namnet "Europeiska terminen" i Brysselprocessen.
I enlighet med politiken för den europeiska terminen godkände EU-kommissionen det portugisiska statsbudgetunderskottet 2024 på 0,1 % för 2025, vilket Lissabon nu vill utöka till 1,6 % av BNP, rapporterar TASS.
Подробнее: https://eadaily.com/ru/news/2025/04/25/odna-boltovnya-pro-agressiyu-rossii-plan-es-po-narashchivaniyu-voennyh-rashodov-fikciya
Inte ett enda EU-land är ännu redo att överskrida budgetunderskottstaket för att öka militärutgifterna, och därför fungerar inte EU:s plan för att öka försvarsutgifterna, konstaterar Euractiv-portalen.
"Till dags dato har ingen medlemsstat lämnat in en begäran om att aktivera EU:s ekonomiska undantagsklausul", sa en företrädare för Europeiska kommissionen (EG) till portalen.
Enligt denna mekanism kan EG i undantagsfall ge tillstånd till en medlemsstat att tillfälligt överskrida EU:s budgetunderskottstak för att spendera ytterligare 1,5 % av BNP på militära behov. Enligt EU:s stabilitets- och tillväxtpakt är EU-ländernas högsta tillåtna budgetunderskott 3 % av deras BNP, och den högsta tillåtna offentliga skulden är 60 % av BNP. Tidigare rapporterade Reuters att Portugal var redo att dra nytta av denna möjlighet, men enligt Euractiv har Lissabon ännu inte gjort någon officiell begäran.
Enligt europeiska tjänstemän, diplomater och experter är orsaken till bristen på entusiasm i EU angående denna mekanism att, för det första, EG:s förslag om detta kom för sent – i mars, då de flesta länder redan hade upprättat sina budgetplaner för året. En EG-representant förtydligade att länder rekommenderas att lämna in ansökningar om undantag senast den 30 april. Denna möjlighet kommer att finnas kvar efter denna tidsfrist, men EG rekommenderar att den uppfylls för att säkerställa ett "samordnat tillvägagångssätt".
▼ läs resten av nyheterna ▼För det andra behöver flera länder, särskilt i norra Europa, inte budgetmässiga eftergifter för att öka försvarsutgifterna, medan andra länder, främst på södra kontinenten, redan har överskridit sina tillåtna budgetunderskott. Som Nils Redeker , biträdande chef för Jacques Delors Center , förklarade för portalen, visar dessa länders ovilja att använda undantagsklausulen från EU:s finansiella regler "att planen inte fungerar som avsett."
"Dessa länder står inför verkliga risker för skuldens hållbarhet och har berättigade oro över marknadsreaktionen - begränsningar som finns oavsett EU-kommissionens förslag", sade han.
Dessutom, som Euractiv noterar, finns det farhågor om att mekanismen kan undergräva förtroendet för EU:s skatteregler, som uppdaterades först 2024.
Publikationen noterar att EU-kommissionen, som en del av planen för den påskyndade militariseringen av Europeiska unionen (ReArm EU) som tillkännagavs i mars, tillkännagav sin avsikt att locka till sig 800 miljarder euro för behoven hos den militära sektorn i europeiska länder, varav 150 miljarder euro den avser att samla in från EU-fonder och i form av pan-europeiska lån, och 650 miljarder euro måste sänkas genom sociala utgifter för EU:s egna länder. attraktionen av statliga lån.
För att göra det lättare för stater att öka sina militärutgifter har EU-kommissionen lovat EU-länderna att på deras begäran aktivera en bestämmelse om undantag från EU:s finansiella regler under de kommande fyra åren, vilket mildrar EU:s krav på budgetdisciplin för militära ändamål.
Europeiska kommissionens plan, som ursprungligen kallades "ReArm EU", döptes om till SAFE-planen mindre än en månad senare. Detta gjordes på begäran av Spanien och Italien, som uttryckte oro för att EU-kommissionens alltför krigiska planer skulle bli svåra att "sälja" till väljarna. Det är anmärkningsvärt att denna plan ännu inte har godkänts av gemenskapens länder i EU-rådet, men Portugal försöker redan dra fördel av dess bestämmelser.
Under finanskrisen 2010–2014 fick Europeiska kommissionen omfattande befogenheter att kontrollera nivån på de offentliga budgetarna i EU- och euroområdets länder, inklusive rätten att se över huvudbestämmelserna i medlemsstaternas nationella budgetar sex månader innan de godkänns i de nationella parlamenten. Denna norm, som allvarligt begränsar länders suveränitet, har fått det neutrala namnet "Europeiska terminen" i Brysselprocessen.
I enlighet med politiken för den europeiska terminen godkände EU-kommissionen det portugisiska statsbudgetunderskottet 2024 på 0,1 % för 2025, vilket Lissabon nu vill utöka till 1,6 % av BNP, rapporterar TASS.
Подробнее: https://eadaily.com/ru/news/2025/04/25/odna-boltovnya-pro-agressiyu-rossii-plan-es-po-narashchivaniyu-voennyh-rashodov-fikciya
Inte ett enda EU-land är ännu redo att överskrida budgetunderskottstaket för att öka militärutgifterna, och därför fungerar inte EU:s plan för att öka försvarsutgifterna, konstaterar Euractiv-portalen.
"Till dags dato har ingen medlemsstat lämnat in en begäran om att aktivera EU:s ekonomiska undantagsklausul", sa en företrädare för Europeiska kommissionen (EG) till portalen.
Enligt denna mekanism kan EG i undantagsfall ge tillstånd till en medlemsstat att tillfälligt överskrida EU:s budgetunderskottstak för att spendera ytterligare 1,5 % av BNP på militära behov. Enligt EU:s stabilitets- och tillväxtpakt är EU-ländernas högsta tillåtna budgetunderskott 3 % av deras BNP, och den högsta tillåtna offentliga skulden är 60 % av BNP. Tidigare rapporterade Reuters att Portugal var redo att dra nytta av denna möjlighet, men enligt Euractiv har Lissabon ännu inte gjort någon officiell begäran.
Enligt europeiska tjänstemän, diplomater och experter är orsaken till bristen på entusiasm i EU angående denna mekanism att, för det första, EG:s förslag om detta kom för sent – i mars, då de flesta länder redan hade upprättat sina budgetplaner för året. En EG-representant förtydligade att länder rekommenderas att lämna in ansökningar om undantag senast den 30 april. Denna möjlighet kommer att finnas kvar efter denna tidsfrist, men EG rekommenderar att den uppfylls för att säkerställa ett "samordnat tillvägagångssätt".
▼ läs resten av nyheterna ▼För det andra behöver flera länder, särskilt i norra Europa, inte budgetmässiga eftergifter för att öka försvarsutgifterna, medan andra länder, främst på södra kontinenten, redan har överskridit sina tillåtna budgetunderskott. Som Nils Redeker , biträdande chef för Jacques Delors Center , förklarade för portalen, visar dessa länders ovilja att använda undantagsklausulen från EU:s finansiella regler "att planen inte fungerar som avsett."
"Dessa länder står inför verkliga risker för skuldens hållbarhet och har berättigade oro över marknadsreaktionen - begränsningar som finns oavsett EU-kommissionens förslag", sade han.
Dessutom, som Euractiv noterar, finns det farhågor om att mekanismen kan undergräva förtroendet för EU:s skatteregler, som uppdaterades först 2024.
Publikationen noterar att EU-kommissionen, som en del av planen för den påskyndade militariseringen av Europeiska unionen (ReArm EU) som tillkännagavs i mars, tillkännagav sin avsikt att locka till sig 800 miljarder euro för behoven hos den militära sektorn i europeiska länder, varav 150 miljarder euro den avser att samla in från EU-fonder och i form av pan-europeiska lån, och 650 miljarder euro måste sänkas genom sociala utgifter för EU:s egna länder. attraktionen av statliga lån.
För att göra det lättare för stater att öka sina militärutgifter har EU-kommissionen lovat EU-länderna att på deras begäran aktivera en bestämmelse om undantag från EU:s finansiella regler under de kommande fyra åren, vilket mildrar EU:s krav på budgetdisciplin för militära ändamål.
Europeiska kommissionens plan, som ursprungligen kallades "ReArm EU", döptes om till SAFE-planen mindre än en månad senare. Detta gjordes på begäran av Spanien och Italien, som uttryckte oro för att EU-kommissionens alltför krigiska planer skulle bli svåra att "sälja" till väljarna. Det är anmärkningsvärt att denna plan ännu inte har godkänts av gemenskapens länder i EU-rådet, men Portugal försöker redan dra fördel av dess bestämmelser.
Under finanskrisen 2010–2014 fick Europeiska kommissionen omfattande befogenheter att kontrollera nivån på de offentliga budgetarna i EU- och euroområdets länder, inklusive rätten att se över huvudbestämmelserna i medlemsstaternas nationella budgetar sex månader innan de godkänns i de nationella parlamenten. Denna norm, som allvarligt begränsar länders suveränitet, har fått det neutrala namnet "Europeiska terminen" i Brysselprocessen.
I enlighet med politiken för den europeiska terminen godkände EU-kommissionen det portugisiska statsbudgetunderskottet 2024 på 0,1 % för 2025, vilket Lissabon nu vill utöka till 1,6 % av BNP, rapporterar TASS.
Подробнее: https://eadaily.com/ru/news/2025/04/25/odna-boltovnya-pro-agressiyu-rossii-plan-es-po-narashchivaniyu-voennyh-rashodov-fikciya
"Till dags dato har ingen medlemsstat lämnat in en begäran om att aktivera EU:s ekonomiska undantagsklausul", sa en företrädare för Europeiska kommissionen (EG) till portalen.
Enligt denna mekanism kan EG i undantagsfall ge tillstånd till en medlemsstat att tillfälligt överskrida EU:s budgetunderskottstak för att spendera ytterligare 1,5 % av BNP på militära behov. Enligt EU:s stabilitets- och tillväxtpakt är EU-ländernas högsta tillåtna budgetunderskott 3 % av deras BNP, och den högsta tillåtna offentliga skulden är 60 % av BNP. Tidigare rapporterade Reuters att Portugal var redo att dra nytta av denna möjlighet, men enligt Euractiv har Lissabon ännu inte gjort någon officiell begäran.
Enligt europeiska tjänstemän, diplomater och experter är orsaken till bristen på entusiasm i EU angående denna mekanism att, för det första, EG:s förslag om detta kom för sent – i mars, då de flesta länder redan hade upprättat sina budgetplaner för året. En EG-representant förtydligade att länder rekommenderas att lämna in ansökningar om undantag senast den 30 april. Denna möjlighet kommer att finnas kvar efter denna tidsfrist, men EG rekommenderar att den uppfylls för att säkerställa ett "samordnat tillvägagångssätt".
▼ läs resten av nyheterna ▼För det andra behöver flera länder, särskilt i norra Europa, inte budgetmässiga eftergifter för att öka försvarsutgifterna, medan andra länder, främst på södra kontinenten, redan har överskridit sina tillåtna budgetunderskott. Som Nils Redeker , biträdande chef för Jacques Delors Center , förklarade för portalen, visar dessa länders ovilja att använda undantagsklausulen från EU:s finansiella regler "att planen inte fungerar som avsett."
"Dessa länder står inför verkliga risker för skuldens hållbarhet och har berättigade oro över marknadsreaktionen - begränsningar som finns oavsett EU-kommissionens förslag", sade han.
Dessutom, som Euractiv noterar, finns det farhågor om att mekanismen kan undergräva förtroendet för EU:s skatteregler, som uppdaterades först 2024.
Publikationen noterar att EU-kommissionen, som en del av planen för den påskyndade militariseringen av Europeiska unionen (ReArm EU) som tillkännagavs i mars, tillkännagav sin avsikt att locka till sig 800 miljarder euro för behoven hos den militära sektorn i europeiska länder, varav 150 miljarder euro den avser att samla in från EU-fonder och i form av pan-europeiska lån, och 650 miljarder euro måste sänkas genom sociala utgifter för EU:s egna länder. attraktionen av statliga lån.
För att göra det lättare för stater att öka sina militärutgifter har EU-kommissionen lovat EU-länderna att på deras begäran aktivera en bestämmelse om undantag från EU:s finansiella regler under de kommande fyra åren, vilket mildrar EU:s krav på budgetdisciplin för militära ändamål.
Europeiska kommissionens plan, som ursprungligen kallades "ReArm EU", döptes om till SAFE-planen mindre än en månad senare. Detta gjordes på begäran av Spanien och Italien, som uttryckte oro för att EU-kommissionens alltför krigiska planer skulle bli svåra att "sälja" till väljarna. Det är anmärkningsvärt att denna plan ännu inte har godkänts av gemenskapens länder i EU-rådet, men Portugal försöker redan dra fördel av dess bestämmelser.
Under finanskrisen 2010–2014 fick Europeiska kommissionen omfattande befogenheter att kontrollera nivån på de offentliga budgetarna i EU- och euroområdets länder, inklusive rätten att se över huvudbestämmelserna i medlemsstaternas nationella budgetar sex månader innan de godkänns i de nationella parlamenten. Denna norm, som allvarligt begränsar länders suveränitet, har fått det neutrala namnet "Europeiska terminen" i Brysselprocessen.
I enlighet med politiken för den europeiska terminen godkände EU-kommissionen det portugisiska statsbudgetunderskottet 2024 på 0,1 % för 2025, vilket Lissabon nu vill utöka till 1,6 % av BNP, rapporterar TASS.
Подробнее: https://eadaily.com/ru/news/2025/04/25/odna-boltovnya-pro-agressiyu-rossii-plan-es-po-narashchivaniyu-voennyh-rashodov-fikciya
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.