Talibanernas svartvita flaggor vajar över flygplatsen i Kabul.
Moskva tänker göra Kabul till en nyckelkomponent i ett större eurasiskt partnerskap, skriver Andrej Korybko i Asia Times.
Ryska säkerhetsrådets sekreterare Sergej Shojgus besökte denna vecka Afghanistan för förhandlingar med talibanerna.
Ryssland har återupplivat det tidigare avstannade projektet att skapa en internationell nord-sydlig transportkorridoren (INSTC) mellan sig och Indien via Iran, med grenkorridorer genom Azerbajdzjan, Kaspiska havet och Centralasien.
Moskva eftersträvar också en större regional roll för Shanghai Cooperation Organization (SCO), en eurasisk politisk, ekonomisk och säkerhets- och försvarsorganisation som grundades av Ryssland och Kina 2001.
Dessa är relevanta för Afghanistan som SCO-observatör och genom dess handel med Indien via INSTC. Afghanistan är också strategiskt beläget vid korsningen av Central-, Syd- och Västasien.
Sjojgus omedelbara prioritet är att utöka det militärtekniska samarbetet med de styrande talibanerna så att de mer effektivt kan bekämpa ISIS-K, som är aktiva i Afghanistan och har en utlöpare som tidigare attackerat Ryssland tidigare.
För det ändamålet har Sjojgu lovat att Ryssland kommer att ta bort talibanerna från sin lista över terroristorganisationer, vilket kommer att att göra det möjligt för de båda länderna att samordna sin politik för att begränsa regionala säkerhetshot som ISIS-K.
Samtidigt är Afghanistan strategiskt placerat för att underlätta rysk handel och energiexport till Sydasien. För att den vägen ska kunna öppnas måste talibanerna stabilisera den inhemska säkerheten, förbättra banden med Pakistan, som också måste förbättrr sina ofta spända relationer med Indien.
De rysk-pakistanska förbindelserna har förbättrats enormt de senaste åren, med betydande framsteg de senaste månaderna. Rysslands vice premiärminister Aleksej Overtjuk besökte Pakistan i två dagar i slutet av september, medan Moskva var värd för det första rysk-pakistanska handels- och investeringsforumet någonsin i början av oktober.
Rysslands president Vladimir Putin sa till Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif vid SCO-toppmötet i Tasjkent i september 2022: "Målet är att leverera gas från Ryssland till Pakistan. Detta är också möjligt, med tanke på att viss infrastruktur redan finns på plats i Ryssland, Kazakstan och Uzbekistan.”
Om de indiska-pakistanska banden också förbättras parallellt med afghansk-pakistanska relationer, så skulle denna blivande ryska pipeline hypotetiskt kunna sträcka sig till Indien också.
Även utan framsteg med Putins föreslagna pipeline kan Ryssland potentiellt göra Afghanistan till ett regionalt oljenav, som talibanerna föreställer sig, enligt en Reuters-rapport.
Rapporten byggde på vad den tillförordnade afghanska industri- och handelsministern Nooruddin Azizi sa till Sputnik i augusti 2022 om Kabuls önskan att byta sina rika mineraler mot olja.
2010 bedömde USA att Afghanistan har outnyttjade mineraler till ett värde av nästan 1 biljon USD, inklusive litium.
På handelsfronten undertecknades ett samförståndsavtal (MoU) för att skapa en transportkorridor mellan Vitryssland, Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Afghanistan och Pakistan i augusti 2023.
Det samförståndsavtal som undertecknades mellan Pakistan och Ryssland under Overtjuks besök i slutet av september refererade till denna korridor, som preliminärt kan beskrivas antingen som den centrala eurasiska korridoren (CEC) eller SCO-korridoren på grund av dess geografiska läge och institutionella koppling.
Dessa rättsliga grunder kan påskynda planer på att bygga en järnväg Pakistan-Afghanistan-Uzbekistan (PAKAFUZ). CEC/SCO-korridoren, med PAKAFUZ som kärna, kan också så småningom expandera till Indien beroende på förbättrade förbindelser med Pakistan.
asiatimes 27/11
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.